"בחפץ עשתה כפיה" - תערוכה |
המאמר מתאר ומסביר את תערוכת היחיד שלי שהתקיימה ב'בית היוצר' בחיפה בשנת 1992. המאמר מסביר את הרעיון ואת המשמעות של התערוכה בעבורי כאשה יוצרת. המאמר מלווה בתמונות מתוך התערוכה ומפנה לדף באתר שבו נתן לצפות בתערוכה בהרחבה.
המאמר התפרסם בכתב העת הוירטואלי לספרות ואמנות 'ממעמקים' בגיליון
40 |
תערוכת יחיד |
אם ברצונך לפענח את פני השקטים עליך לחפש... לגלות - על ציורי דיוקן עצמי של אסתר ויסתקון |
המאמר בוחן ובודק שניים מתוך ציוריה של המשוררת והציירת אסתר ויתקון. נקודת המוצא הם שני ציורים שאותם היא מגדירה כציורי דיוקן עצמי. במאמר אני בוחנת ומנתחת את הציורים תוך דיאלוג עם כמה משיריה עצמה, עם שירים של יוצרות אחרות ועם יצירות אמנות אחרות. המאמר מנתח את הציורים בגישה בינתחומית ונושק לספרות, אמנות, שירה, פסיכולוגיה ופילוסופיה.
המאמר התפרסם בכתב העת הווירטואלי 'מעמקים' גיליון 39
|
ניתוח בינתחומי לציור דיוקן עצמי - ויתקון |
הקנקן ומה שיש בו - תסתכל |
המאמר הינו מאמר תגובה להזמנתו של פרופ' אייזנברג לדיון בכתב העת הווירטואלי מעמקים "האם יש להציב גבולות לאמנות". במאמר אני משתמשת בעבודתה של האמנית נחמה גולן, שהיא זו שעומדת בעין הסערה. אני מציגה שם בהרחבה את דעתי בעניין הגבולות תוך הצגת שאלות שונות הן מתחום הפסיכולוגיה של האמנות, מצד הדת מצד הממסד האמנותי ושוזרת שם גם את דעתי כהוגה, חוקרת ויוצרת.
המאמר התפרסם בגיליון 37 של 'מעמקים' כתב עת וירטואלי לאמנות וספרות |
על אמנות וגבולות |
מה שעומד בין זמן ודיוקן |
המאמר בוחן את משמעות הזמן בהתייחס לציורי דיוקן עצמי. החל מציורי הדיוקן הדמיוני של אוסקר ויילד וגיבורו דוריאן גריי, דרך צייר דיוקן עצמי האולטימטיבי רמברנדט, תוך אזכור כמה אמני דיוקן עצמי ידועים ובחינת נוספת של ציורי דיוקן עצמי שלי בשילוב שירי שעוסקים בדיוקן וזמן.
המאמר התפרסם באתר 'מעמקים' כתב עת וירטואלי לספרות ואמנות
|
אמנות וספרות |
סדנא לדיוקן עצמי - למי? למה? איך? איפה? - אתם שואלים אני עונה - חלק I |
המאמר מתאר את הפעילות שאני מקיימת בסדנא לדיוקן עצמי. המאמר מתבסס על ניסיוני בתחום זה ועל שאלות נפוצות ששואלים מתעניינים ומשתתפים. מאמר זה הוא החלק הראשון מתוך שלושה מאמרים כאשר כל אחד מהם מציג פן אחר של שאלות. המאמר מוצג בדרך של הצגת שאלות ותשובות ומפרט בדרך כמה עקרונות מתוך התחום ואת החשיבות והמשמעות שלהם לגבי המשתתף.
|
דיוקן עצמי - סדנא I |
סדנא לדיוקן עצמי - מדוע ציור? מדוע דיוקן עצמי? איך? - אתם שואלים אני עונה - חלק II |
המאמר מתאר את הפעילות שאני מקיימת בסדנא לדיוקן עצמי. המאמר מתבסס על ניסיוני בתחום זה ועל שאלות נפוצות ששואלים מתעניינים ומשתתפים. מאמר זה הוא החלק השני מתוך שלושה מאמרים כאשר כל אחד מהם מציג פן אחר של שאלות. המאמר מוצג בדרך של הצגת שאלות ותשובות ומפרט בדרך כמה עקרונות מתוך התחום ואת החשיבות והמשמעות שלהם לגבי המשתתף.
המאמר פורסם באתר מאמרים
|
סדנת דיוקן עצמי - II |
סדנא לדיוקן עצמי - כיצד? מהו התוצר? איזה הקשרים נוספים? - אתם שואלים אני עונה - חלק III |
המאמר מתאר את הפעילות שאני מקיימת בסדנא לדיוקן עצמי. המאמר מתבסס על ניסיוני בתחום זה ועל שאלות נפוצות ששואלים מתעניינים ומשתתפים. מאמר זה הוא החלק השלישי מתוך שלושה מאמרים כאשר כל אחד מהם מציג פן אחר של שאלות. המאמר מוצג בדרך של הצגת שאלות ותשובות ומפרט בדרך כמה עקרונות מתוך התחום ואת החשיבות והמשמעות שלהם לגבי המשתתף.
המאמר פורסם באתר מאמרים
|
סדנת דיוקן עצמי - III |
מה בין יונה הנביא ובין היונה של נוח - עיונים בסיפור יונה במעי הדג בגישה יונגיאנית |
המאמר נכתב בהתייחסות לקבוצת חברותא שמתכנסת ופועלת יחד ומתעדת את חומריה באתר אנ"י. הוזמנתי לחוות דעה ולהשתתף מדי פעם במסגרת וירטואלית. המאמר מתייחס לנושא שבו עוסקת קבוצת חברותא – ספר יונה. במאמר זה אני בוחנת בקצרה כמה מן המשמעויות והסמלים בסיפור יונה בגישה יונגיאנית.
המאמר פורסם באתר אנ"י
|
פרשנות - סמלים בגישה יונגיאנית |
"הזמן הוא נהר ללא גדות" - על נהר, זמן, שעון, ועל טקסטים משוחחים |
המאמר מתבסס ומתייחס לציור של מארק שאגאל "הזמן הוא נהר ללא גדות". המאמר מתפרסם באתר אנ"י במדור 'זמן'. התהליך הפרשני שמתייחס לציור פותח בהתייחסות לציורו של שאגאל, לדימויים להקשרים שלהם למושג זמן ולתרבות שממנה שאב שאגאל את עולם הדימויים והמסרים שלו. משם המאמר מנהל דיאלוג ושיח בין טקסטים בין יוצרים ובין תרבויות. דרך דימויי הנהר, הזמן, השעון והאמנות מתנהל שיח עם סלבדור דאלי, עם יוצרת שיצרה בהשראתו, וגם הדימויים בציורו של שאגאל. המאמר מציג התייחסות לנושא זמן דרך ציורים.
המאמר התפרסם גם באנ"י, במדור 'זמן'.
|
אמנות ופרשנות |
"את לא מעתיקה את הטבע, את יוצרת טבע חדש" - ר' בסדנא לדיוקן עצמי |
המאמר מתאר את המפגש הראשון של ר' עם המראה ועם משימת הציור. במהלך תיאור המפגש עולים מושגים מתוך שפת האמנות, כתם, צבע, חופש ומסגרת. ר' לומדת לפרש את הטבע, להקשיב לטבעה הפנימי ולשרטט את הקווים הראשונים של דיוקנה, שעמו יצאה למסע. מסע של גילוי חשיפה ויצירה.
|
אמנות כטיפול |
האשה באמנות בינתחומית - הזמנה והצצה |
המאמר מתייחס למדור 'האשה באמנות בינתחומית ' שנמצא באתר אנ"י (איגוד נשים יוצרות ישראליות). במסגרת תפקידי כמנהלת מדור זה באתר, תיארתי במאמר את המשמעות של יצירה בינתחומית, קשרתי זאת לאשה היוצרת והיצירתית ולגישות פוסטמודריניסטיות ואינטרטקסטואליות. המאמר מסביר זאת בהקשרים שונים, מלווה בדוגמאות ומזמין את חברות אנ"י לשלוח חומרים שמתאימים לתפיסה זו ולמדור זה.
המאמר התפרסם גם באתר אנ"י, במדור 'האשה באמנות בינתחומית'
|
האשה באמנות בינתחומית |
"הים מצייר לי" - אמנים מציירים בים |
המאמר מתאר פרויקט שבצעתי בשיתוף עם עריית חיפה ואמנים נוספים, במסגרת אירועי הקיץ בשנת 1996. הפרויקט התקיים בחוף דדו בחיפה. לעבודה קראתי "הים מצייר לי" . המאמר מתאר את העבודה שלי על חוף הים, את כל שלבי העבודה למן פרישת הבד הארוך על החוף על קו המים, דרך השימוש בגלי הים כשותפים ליצירה, וסיום בהצגת התערוכה על החוף ומול הים. המאמר מלווה בתמונות.
המאמר פורסם גם באתר 'TAV '
|
אמנות - פרוייקטים |
"הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות" - יצירת הדיוקן של ה 'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות |
מתוך דברי עורכת המאמר:
המאמר מתייחס למחקר של הכותבת אשר עוסק בתהליכים של חקר העצמי המתבססים על ציור דיוקן עצמי ועל שילוב בין אמנות ומחקר איכותני (Cederboum, 2009). המאמר מציג תהליכים שהוגדרו על ידִי הכותבת כ'מחקר על מחקר': שילוב בין חקירה באמצעות פעילות אמנותית – ציור דיוקן עצמי - ובין חקירה בכלים מדעיים באמצעות הפרדיגמה האיכותנית המשלבת קריאה פרשנית בגישה האינטרטקסטואלית. שילוב ייחודי זה מציב את פעולת ציור הדיוקן העצמי ואת התוצר של פעולה זו ככלי ליצירה, לחקירה ולהתפתחות. כערך מוסף, הוא מתגלה גם כתהליך טיפולי התורם לרווחה הנפשית ולתחזוקת העצמי.
|
|
"שלהי דקייטא קשיא מקייטא" - סוף הקיץ קשה מן הקיץ |
המאמר דן בנושא זמן. נכתב בעקבות ובתגובה לשיחה שהתקיימה בפתיחת התערוכה 'זכרון ילדות' שהתקיימה במוזיאון בית התנ"ך בתל-אביב. המאמר התפרסם באתר אנ"י (איגוד נשים יוצרות) ברב שיח שעוסק בנושא 'זמן'. המאמר מתייחס לנושא זמן, דרך תיאורו של ר' נחמן את סוף הקיץ ובודק את המשמעות של עונה, סוף ומחזוריות כמציאות פיזית וכמטאפורה לקיום האנושי.
המאמר פורסם גם באתר אנ"י במדור 'זמן' |
על זמנים - התחלות וסופים |
מ "כן, לא, שחור, לבן" ועד "תחילת נעילה" - גלגולה של תערוכה |
המאמר מתאר באופן מפורט תהליך ומסע של תערוכה שתחילתה בציור קיר,המשכה בסדרה של ארבעה תערוכות שמתבססות על ציורי קיר גדולים שהתבצעו על קרטונים וצויירו בשחור ולבן בלבד. כשנתיים לאחר התצוגות הם עברו תהליך של גריסה ודחיסה והפכו להיות מיצב. כל התהליכים מתועדים בתמונות סטילס ובסרטי וידאו. המאמר מתאר את מסע התערוכה, ההתפתחות שלה, ההשתנות, המצבים השונים עד לנקודת הסיום.
המאמר פורסם גם באתר 'TAV '
|
אמנות - תערוכה |
דיוקן: "בציירו את עצמו הוא מעניק לעצמו צורה" - יצירת דיוקן כתהליך פרשני במחקר מבוסס אמנות |
המאמר מציג תהליכים של מחקר על מחקר. שילוב בין חקירה באמצעות פעילות אמנות של ציור דיוקן עצמי ובין חקירה בכלים מדעיים באמצעות הפרדיגמה האיכותנית המשלבת קריאה פרשנית בגישה אינטרטקסטואלית. שילוב ייחודי זה מציב את פעולת ציור דיוקן עצמי ואת התוצר של פעולה זו ככלי ליצירה, חקירה והתפתחות וכערך מוסף הוא מתגלה גם כתהליך טיפולי במובן של רווחה נפשית ותחזוקת העצמי.
פורסם במגאזין 'כאן' - מציאות ישראלית באמנות - גליון 14 /פברואר 2010
פורסם גם באתר 'מאמרים' -
|
מחקר מבוסס אמנות |
ציירים למופ"ת - סדנת דיוקן ל 'עצמי' |
מאמר זה מתאר פעילות של מורי מורים במסגרת סדנת ציור דיוקן עצמי שהתקיימה במכון מופ"ת.
מאמר זה התפרסם גם באתר 'מאמרים'
|
סדנה במכון מופת |
"תשלים את דמותך" , תשלים עמה - צייר את דיוקן ה'עצמי' שלך |
המאמר מתמקד בהנחה ובהוראה שמשימתו העיקרית של האדם היא לדעת את עצמו, ליצור ולעצב את דיוקנו האישי כמעשה אמנות. להשתמש בחומרי הנפש שלו, כפסל וצייר ולשרטט קווים לדמותו שלו הוא. ציור דיוקן עצמי כמטאפרוה וככלי להתפתחות נפשית.
המאמר פורסם גם באתר 'מאמרים'
|
עיצוב בעצמי - ציור כחקירה |
דיוקן עצמי: מחקר עצמי בתהליך של יצירת טכסט ויזואלי ופענוחו ב'שרשרת ההתבוננויות' |
תקציר המחקר. מחקר מבוסס אמנות שעוסק בחקר העצמי באמצעות הפקת ציורי דיוקן עצמי. תהליך מורכב של התבוננויות, חקירה ופרשנות. שיטת ניתוח חדשנית וייחודית שרואה בתהליך המחקרי שיטה ליצירת יידע וערך מוסף ליצירת העצמי הפסיכולוגי.
המאמר פורסם גם באתר 'מאמרים'
|
תקציר דוקטורט |
"ראי ראי הגד נא לי" - הזעקה הלא נשמעת לממשות |
המאמר דן במשמעות שעולה מתוך המפגש של הצייר מול המראה בעת שהוא מצייר דיוקן עצמי. סובייקט מול עצמו כאובייקט והפרכת המשמעות של נרקיסיזם כאהבת יתר של העצמי.
המאמר פורסם גם באתר 'מאמרים'
|
אמנות ונפש |