[Skip Header and Navigation] [Jump to Main Content]

תפריט ראשי

  • דף הבית
    • חדשות האתר
  • מפת האתר
  • אודות
    • ביוגרפיה - במילים ותמונות
  • תערוכות
    • אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה/ 2006
    • אוסף עבודות מתוך תערוכות קבוצתיות
    • הוואדי - וואדי סאליב
    • קו אדום , קו ירוק - 1994
    • תחילת נעילה - 1994, 2011
    • "....וכפיה תמכו פלך...."
    • אבן מה עשו הבונים - 1996
    • אבן על בד - 1998
    • בחפץ עשתה כפיה - 1992
    • כן, לא, שחור, לבן - 1990
    • כתב תפר - רטרוספקטיבה אמצע הדרך - 2017
      • כתב תפר - אירועים בתערוכה
      • כתב תפר - תמונות בתערוכה
    • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
    • סביבתי ואני - 1987
    • סביבתי ואני 2011 - פסטיבל מה שלומי על הגבול
    • פסטביל החג של החגים - בוואדי ניסנאס בחיפה
      • הפרש הכחול - 1988
      • כלה (קאלה) מתכלה - 2001
      • לפתוח בית - 1999
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי - 2000
      • מראות בוואדי - 1996
      • מראות ומאורות - 1997
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית - 1998
    • שאון של חול מתקתק בשקט
    • שפת הגוף - תערוכה במרחב הוירטואלי
    • תוסס בגוון ספרדי - יקב ראשל"צ - 1994
  • אוסף עבודות
    • דיוקן ואגם - ספר אובייקט - 2003 - 2010
    • דמויות - שפת הגוף
    • טבע דומם בסטודיו
    • לבן על לבן
    • פסל וקול תמונה
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010 -2011
    • רישומים - אוסף
    • שורשים
    • תחריט - אוסף
  • גלריית אמנות
    • ".... וכפיה תמכו פלך...." - תצוגה בגלריה
    • "אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה" - 2005
    • דיוקן עצמי - 2004 - 2006
      • ספר אובייקט - משירת האגם הגווע - דיוקן ואגם
    • דמויות - מתוך אוסף עבודות
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה - חוף דדו 1996
    • השורש - מתוך אוסף עבודות
    • טבע דומם - מתוך אוסף עבודות
    • מיצב - תחילת נעילה
    • ספר אובייקט - תחילת נעילה
    • פסטיבל החג של החגים בוואדי ניס נאס
      • הפרש הכחול
      • כלה(קאלה) מתכלה
      • לפתוח בית
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי
      • מראות בוואדי - 1
      • מראות בוואדי - 2
      • מראות ומאורות
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית
    • פסל וקול תמונה - מתוך אוסף עבודות
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010
    • תערוכות יחיד
      • אבן מה עשו הבונים - 1996
      • אבן על בד - 1998
      • בחפץ עשתה כפיה - 1992
      • כן,לא, שחור, לבן - 1990
      • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
      • סביבתי ואני - 1987
  • גלריית צילום
    • התערוכה 'סביבתי ואני' - המסע והסביבה החדשה
  • גלריית וידאו
    • אהל שרה - 2006
    • הים מצייר לי - 1995
    • המיצב - תחילת נעילה
    • זיכרונות ילדות - שיר וציור
    • כלה (קאלה) מתכלה
    • מיצר - מיצב מצוייר
    • מראות בוואדי - 1996
    • סדנת ציור דיוקן עצמי
    • סוגרים בית - פותחים חלון
    • פסל וקול תמונע
    • תחילת נעילה - 1994
  • מחקר
    • The Book Object - Out of the Research
    • ציורי דיוקן עצמי - מתוך המחקר
    • ציטוט קטעים מתוך המחקר
    • תקציר תיאורי מקרה ומחקר
    • תקצירי כנסים
  • מאמרים - קישורים וכותרות
  • מאמרים
    • "את לא מעתיקה את הטבע, את יוצרת טבע חדש" - ר' בסדנא לדיוקן עצמי
    • "בחפץ עשתה כפיה" - תערוכה
    • "בציירו את עצמו הוא מעניק לעצמו צורה" - הזעקה למשמעות
    • "הזמן הוא נהר ללא גדות" - על נהר, זמן, שעון ועל טקסטים משוחחים
    • "הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות" - יצירת הדיוקן של ה'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות
    • "הים מצייר לי" - אמנים מציירים בים
    • "קיים רק מסע אחד פנימה: אל תוך עצמך"
    • "ראי, ראי, הגד נא לי"
    • "שלהי דקייטא קשיא מקייטא" - סוף הקיץ קשה מן הקיץ
    • "תשלים את דמותך" , תשלים עמה - צייר את דיוקן ה 'עצמי' שלך
    • אם ברצונך לפענח את פני השקטים עליך לחפש....לגלות - על ציורי דיוקן עצמי של אסתר ויתקון
    • דיוקן עצמי: מחקר- עצמי ביצירת טקסט ויזואלי ופיענוחו ב 'שרשרת ההתבוננויות'
    • האשה באמנות בינתחומית - הזמנה והצצה
    • הקנקן ומה שיש בו - תסתכל/ האם צריך לשים גבולות לאמנות
    • מ "כן, לא, שחור, לבן" ועד "תחילת נעילה" - גלגולה של תערוכה
    • מה בין יונה הנביא ובין היונה של נוח - עיונים בסיפור יונה במעי הדג בגישה יונגיאנית
    • מה שעומד בין זמן לדיוקן
    • סדנא לדיוקן עצמי - כיצד? מהו התוצר? איזה הקשרים נוספים? - אתם שואלים אני עונה - חלק III
    • סדנא לדיוקן עצמי - למי? למה? איך? איפה? - אתם שואלים אני עונה - חלק I
    • סדנא לדיוקן עצמי - מדוע ציור? מדוע ציור דיוקן עצמי? איך? - אתם שואלים אני עונה - חלק II
    • צייר למופ"ת - החלל העמוק של טד בר
    • ציירים למופ"ת - סדנת דיוקן עצמי
  • אומנות בחינוך
    • "מוזיאונית" - ערכות למידה
    • אמנות וקהילה
    • המרכז הבינתחומי ללימודי אמנות - במכללת גליל מערבי
    • ישיבה תיכונית לאמנויות ומדעים - קריית אתא
    • סדנא בינתחומית - "הכתם הצהוב"
    • תכניות,פרוייקטים, ימי עיון
  • מיזמים
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה
    • חיפה - ישן עם חדש - חוצות יוצרים
    • כנס יצחק - מפגש יצירה בינלאומי - שותפות 2000 גליל מערבי
    • ספורט-ארט - פרוייקט מכביה באומהה
    • ציור קיר- היכל התרבות בנהרייה
    • קיר ברק
    • ילדי גן עדן - דייטון אוהיו וגליל מערבי
  • כתבו עליי
    • ספר אורחים
  • סדנא לדיוקן עצמי
    • דיוקן עצמי - רשימת מאמרים
    • תיאורי מקרה
      • הדיוקן של רינה
      • המקרה של נועה
      • המקרה של רותי
      • המקרה של שירה
      • תיאורי מקרה בסדנא קבוצתית 1
    • סרטונים - הסברים והדגמות - אתם שואלים אני עונה
    • סרטונים - הסברים והדגמות חיות.
    • תכנית סדנאות, סמינרים והרצאות
    • תערוכת ציורי דיוקן עצמי - משתתפי הסדנא
  • סטודיו נורית - ארט
    • אירועים
  • שירה
    • ארטפואטיקה - שיח בין שיר וציור
      • שיר וציור מהדהדים זה לזה
    • זמן שירה - קוראת שירה
    • שאון של חול מתקתק בשקט
  • 'בלוגיסטיקה ' - הבלוג שלי
  • צור קשר
  • אוצרת - יוצרת
    • בראשית בר[א]קוד
    • התערוכה: דיוקן - שלי, שלך - והשתקפויות
    • מלון אורחים - פני אדם
    • סלסלה - ותרוממך תכבדך כי תחבקנה - סיגל מאור
    • צפופים לרווחה
  • ארכיון - אלבומים לפי נושאים

בלוגיסטיקה

אנו נדונים להיות חופשיים

קטגוריות בלוג

  • new בחר קטגוריה (0)
  • אמנות (53)
    • מיצב (3)
    • מיצג (15)
    • עבודות סביבתיות (4)
    • שיר וציור (11)
    • שפת הגוף (5)
    • תערוכות (8)
  • כללי (8)
    • אמנות וחינוך (1)
      • ישיבה תיכונית לאמנויות (1)
    • שיר סיפור (1)
    • שירה (5)
    • תכנים אישיים (0)
  • ציור ושיר (5)
  • קול קורא (4)
  • שירה (1)

פרסומים אחרונים בבלוג

  • קיימת או שלא קיימת - שאלתי ואתם עניתם
  • ארבעים שנה אקוט בדור - יומולדת 40 למלחמת יום הכפורים
  • וכפיה תמכו פלך - תערוכה - נורית צדרבוים
  • זה בא וזה הולך - וכלום לא קורא ( או שהכל קורה)
  • לא נגמר לי הסוס - ואיך זה לעזאזל קשור לאמנות ?

לפרסומים קודמים

פרסומים פופולריים

  • קרב היצרים / נורית צדרבוים
  • חלום שביקש להתממש
  • קיימת או שלא קיימת - שאלתי ואתם עניתם
  • "וגופך לי מבט וחלון וראי"
  • "....כשלג ילבינו..." - כמה לבן יכול להיות לבן?"

לפרסומים קודמים

שפות

  • English English
  • עברית עברית
דף הבית » בלוגים » הבלוג של nuritart

"ואז באו השירים לחפש" - הנחיית ערב משוררים - נורית צדרבוים

נשלח על ידי nuritart ב-ה', 16/08/2012 - 10:12
  • אינטרוספקציה
  • ארספואטיקה
  • בובר
  • התבוננות פנימית
  • מפגשיר,
  • נורית צדרבוים
  • ערב משוררים
  • רחל מיפו

"....ואז באו השירים לחפש"(רחל מיפו)

מפגשיר – 'התבוננות פנימית' – 18.6.12

"מנחה ועורכת – ד"ר  נורית צדרבוים

 

 

"אל יהא האדם רואה את עצמו כדרך  שהוא רואה את עולמו – מבחוץ. אלא , אדרבא, יהא רואה את עולמו כדרך שהוא רואה את עצמו, מבפנים" (בובר).

 

ובכן, זה מה שאנחנו מנסים הערב לעשות כאן.

 

בחרתי להתחיל עם ציור דיוקן עצמי של המשוררת לאה גולדברג. בהמשך הערב יובן מדוע בחרתי בציור זה, אך כבר כאן ארמוז שאני רוצה לבסס את הערב על תהליכי התבוננות עצמית של אנשים יוצרים – אמנים, ולהצביע על שתי דרכים של חקר ה 'עצמי' ושל התבוננות עצמית – שירה וציור.

 

שהרי כבר אמר סימונידס היוני ש"הציור הוא שירה אילמת והשירה היא ציור מדבר".

 

פרופ' עדה למפרט בעלת שם עולמי בפסיכולוגיה אבולוציונית ומי שפרסמה את הספר 'נפש עירומה' כותבת "הייתי מציבה מן העבר האחר של הר הנפש את האמנים, את הסופרים והמשוררים"  ועוד היא אומרת שם ומסבירה "הם יודעים לדבר בשפתה. הם מבינים את הדקים ברזיה. הם קולעים לדביר סודותיה, הם יודעים אותה לפני ולפנים, והם

עומדים לשירותה".

 

הזמנתי אתכם למפגש שבו אנחנו בעצם אמורים לחשוף ולספר על שיחות הנפש שמתקיימות בינינו לבין עצמינו. שהרי ממילא שיחות אלה לא נשארות להיות שיח אישי פרטי וחסוי, שכן הן מופיעות ומתפרסמות כשיר, כיצירת אמנות. אבל, יחד עם זאת עלינו לזכור שלא רק שהם נחשפות באמצעות השיר, הן גם בו בזמן חוסות בצלו, שכן שיחות אלה לא נאמרות בשפת יום יום שגורה, אלא בסמלים, במטאפורות ובאמירות שבעת שהן חושפות הן גם מצפינות.

 

החלטתי, לשלב היום בין שתי דרכים של דבור עם הנפש וחקירתה. האחת במילים, והאחת בציור – אשר כאן במצגת שניהם ממילא כבר הופכים להיות ויזואליים.  לפיכך, אנו במעמד המיוחד הזה כאן, נדמה עצמנו לצופים ב'מעמד הר סיני' שהרי נהיה בבחינת 'רואים את הקולות'.

 

בכוונתי להציג אמנים שונים שהתבוננו אל נפשם פנימה. לחלקם אקרא כאן בשמם, והם יבואו ויקריאו את שיר הנפש שלהם. אחרים, אעשה להם ולנו חסד ואציג את יצירותיהם. במיוחד אלה, שכבר אינם כאן אתנו, אבל הותירו את רישומם, ואת דיוקנם לעולם. אלה נכנסו לפנתיאון של אמני 'דיוקן עצמי' בהיסטוריה של האמנות, ובכל ציור שלהם שבו הם עומדים מול עצמם ופוגשים את בבועתם במראה, הם למעשה עוסקים בשיח תוך אישי ובחקירת העצמי, כאשר המתווך המאפשר לקיים ולנהל שיח זה היא שפת הציור.

 

אופי תצוגת החומרים שאצרף כאן יהיו בשלוש וריאציות. חלקו, ציירים קאנונים יודעים, שעליהם אפשר כבר לומר היום שהם בוודאות חקרו את נפשם פנימה ועסקו בשיח אישי. חלקם האחר, יהיו עבודות משל חברים שלנו כאן, ששלחו או ששולחים ידם גם בציור. אלה שלחו לי או ציור דיוקן עצמי, או קולאז' או צילום. קטגוריה נוספת תהיה של ציירי דיוקן עצמי שמשתתפים בסדנאות שלי, ואשר ציוריהם גם הם מביעים דרך של עיבוד, עיסוק, חקירה, עיצוב ושיח עם העצמי הפנימי.

 

מאחר והייתה לי הזכות לבחור את הנושא לערב זה, ולהנחות אותו, ומאחר והתחום הזה של חקר העצמי הוא תחום שעסקתי בו רבות, ובמיוחד בציור דיוקן עצמי, הרשתי לעצמי לטפטף במשורה ממש, כמה מציוריי שלי כאשר חשתי שהם מתכתבים באופן כל שהוא עם השיר.

 

במילים אחרות, המצגת מכילה חומרים שעוסקים בנפש ובחקר העצמי, כאשר התכנים המילוליים בה הופקו על ידיכם, ואילו את התכנים הוויזואליים אני צירפתי על מנת ליצור שיח בתוך שיח.

 

אם כן, יש לנו את השיח של כל משורר עם עצמו, ובנוסף שיח נוסף, שהוא מפגש בין שני טקסטים, הטקסט הוויזואלי (הציור, צילום) והטקסט המילולי הוא השיר.

 

כדרכם של 'טקסטים משוחחים' אין לא לי ולא לאף אחד אחר מונופול על הפרשנות. כל צופה הוא פרשן ולפיכך הצירוף בין הטקסטים האלה נתון לחוויה ולפרשנות האישית של כל אחד מכם. מבחינתי הצירוף ביניהם הוא אינטואיטיבי מצד אחד, אך בו בזמן הוא גם אמור לשרת את מטרת המפגש של ערב זה, כפי שהצבתי אותו לעצמי,  שהוא דרכים שונות של אמנים ויוצרים שונים לשוחח עם הנפש פנימה.

 

דבר נוסף, אבקש לעשות בערב זה, ברשותכם.

קראתי בעיון רב את החומרים ששלחתם אלי, ובכל שיר בחרתי כמה מילים, או משפט או צירופים שונים שביטאו בעיני בצורה ממוקדת את השיח וההתבוננות הפנימיים. בכל פעם שאקרא בשמו של אחד מכם לקרוא את שירו אקריא גם את המשפט שבחרתי ואשר בעיני מייצג, נכון למעמד זה, את המשורר ואת שירו.

 

ומשהסתיימה ההקראה והשיח שהתקיים בינינו בין ובתוך השורות, עם תיבול של מגע אישי של כמה מן הכותבים, נחזור רגע להעיף מבט את חוקרי נפש מובהקים. אלא שליוו אותנו בכל מסע ההקראה שהיה קריאה על ואל הנפש.

אומר לנו פיקאסו ""הציור הוא דרך אחרת לכתוב יומן" , לפיכך אני מביאה לסכום כמה אורחים. הנה אסופה של אמנים שבאמת כתבו את נפשם, באמצעות ציור דיוקן עצמי – וכאשר מדובר למשל ברמברנדט אני הייתי אומרת שזוהי 'אוטוויזואליגרפיה' ( מונח שטבעתי בעצמי במהלך עבודת הדוקטורט שלי).

 

לבסוף, אני רוצה לסיים במשוררת אחרת, שלא נמצאת אתנו כאן, ולא נמצאת עמנו בכלל. מצאתי את שירה קווים לדמותי ובו, לדעתי, היא מציירת ומשרטטת במילים את דמותה. כאשר בתיאור דמותה היא משתמשת במילים שלקוחות משפת הציור. הציור שהצמדתי לו, של דרורה בן שאול מראה באופן פיזי את מה שיונה וולך כותבת מילולית.

 

להזכירכם "הציור הוא שירה אילמת והשירה היא ציור מדבר" (סימונידס). במקרה שאני מביאה כאן, אפשר לראות עד כמה השירה יכולה להיות ציור מדבר.

 

 

יונה וולך / 'קווים לדמותי'

 "קַוִּים לִדְמוּתִי שֶׁהָיוּ מְפֻזָּרִים מִסָּבִיב....

הוֹלְכִים וְנֶאֱסָפִים בָּאִים וּמִתְפַּזְּרִים מַרְכִּיבִים קַוִּים לִדְמוּתִי דְמוּתְּמוּנָה

מְעֹרָבִים קַוִּים לִדְמוּתִי כְּמַקְלוֹת דַּקִּים נוֹצָרִים וְחוֹזְרִים כַּתְּמוּנָה וּמִתְפַּזְּרִים

דְּמוּת יָשָׁר דְּמוּת הַמְּעַוֵּת דְּמוּת קָצַר דְּמוּת אָרֹךְ דְּמוּת שְׁלִילִי כָּל אֵלּוּ נֶעֱרָמִים מֵעִבְרִי קַוִּים לִדְמוּתִי.....

קַוִּים יְשָׁרִים מִתְּכוּנָה לִתְכוּנָה בְּדֶרֶךְ קָצַר כָּמוֹנִי אֲנִי מֵאֲנִי לְעַצְמִי בְּדֶרֶךְ יָשָׁר"

 

 

להלן המצגת עם אסופת השירים השונים שהוקראו בערב זה, ואלה משולבים עם ציורי דיוקן עצמי. חלם ציורים משל אמנים קאנוניים ידועים וחלקם ציורי דיוקן עצמי של המשוררים בקבוצה שאינם מושכים ידם מן המכחול אלא מושחים בו בצבע.

                           

 

 

  

 

 

כל הזכויות שמורות לנורית צדרבוים

  • הבלוג של nuritart
  • Share

פרסום תגובה חדשה

ערך מאפיין זה ישאר פרטי ולא יוצג באופן ציבורי.
  • כתובות דפי אינטרנט וכתובות דוא"ל הופכות אוטומטית לקישורים.
  • תגיות HTML מותרות: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.

מידע נוסף על אפשרויות מבנה קלט

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

האתר נבנה על ידי שיווק יצירתי - ניהול ושיווק אתרי אינטרנט
כל הזכויות שמורות  © 2010

[Jump to Top] [Jump to Main Content]