[Skip Header and Navigation] [Jump to Main Content]

תפריט ראשי

  • Home page
    • חדשות האתר
  • site map
  • About
    • Curriculum Vitae
  • Exhibitions
    • Sarah's Tent – "Pleasure in the Late" - 2005
    • אוסף עבודות מתוך תערוכות קבוצתיות
    • ''The Valley – Wadi Salib''
    • קו אדום , קו ירוק - 1994
    • Draw to Close - 1994
    • "....וכפיה תמכו פלך...."
    • אבן מה עשו הבונים - 1996
    • אבן על בד - 1998
    • בחפץ עשתה כפיה - 1992
    • כן, לא, שחור, לבן - 1990
    • כתב תפר - רטרוספקטיבה אמצע הדרך - 2017
      • כתב תפר - אירועים בתערוכה
      • כתב תפר - תמונות בתערוכה
    • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
    • סביבתי ואני - 1987
    • סביבתי ואני 2011 - פסטיבל מה שלומי על הגבול
    • פסטביל החג של החגים - בוואדי ניסנאס בחיפה
      • הפרש הכחול - 1988
      • כלה (קאלה) מתכלה - 2001
      • לפתוח בית - 1999
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי - 2000
      • מראות בוואדי - 1996
      • מראות ומאורות - 1997
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית - 1998
    • שאון של חול מתקתק בשקט
    • שפת הגוף - תערוכה במרחב הוירטואלי
    • תוסס בגוון ספרדי - יקב ראשל"צ - 1994
  • אוסף עבודות
    • דיוקן ואגם - ספר אובייקט - 2003 - 2010
    • דמויות - שפת הגוף
    • טבע דומם בסטודיו
    • לבן על לבן
    • פסל וקול תמונה
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010 -2011
    • רישומים - אוסף
    • שורשים
    • תחריט - אוסף
  • גלריית אמנות
    • ".... וכפיה תמכו פלך...." - תצוגה בגלריה
    • "אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה" - 2005
    • דיוקן עצמי - 2004 - 2006
      • ספר אובייקט - משירת האגם הגווע - דיוקן ואגם
    • דמויות - מתוך אוסף עבודות
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה - חוף דדו 1996
    • השורש - מתוך אוסף עבודות
    • טבע דומם - מתוך אוסף עבודות
    • מיצב - תחילת נעילה
    • ספר אובייקט - תחילת נעילה
    • פסטיבל החג של החגים בוואדי ניס נאס
      • הפרש הכחול
      • כלה(קאלה) מתכלה
      • לפתוח בית
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי
      • מראות בוואדי - 1
      • מראות בוואדי - 2
      • מראות ומאורות
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית
    • פסל וקול תמונה - מתוך אוסף עבודות
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010
    • תערוכות יחיד
      • אבן מה עשו הבונים - 1996
      • אבן על בד - 1998
      • בחפץ עשתה כפיה - 1992
      • כן,לא, שחור, לבן - 1990
      • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
      • סביבתי ואני - 1987
  • גלריית צילום
    • התערוכה 'סביבתי ואני' - המסע והסביבה החדשה
  • גלריית וידאו
    • Draw to Close - 1994
    • אהל שרה - 2006
    • הים מצייר לי - 1995
    • המיצב - תחילת נעילה
    • זיכרונות ילדות - שיר וציור
    • כלה (קאלה) מתכלה
    • מיצר - מיצב מצוייר
    • מראות בוואדי - 1996
    • סדנת ציור דיוקן עצמי
    • סוגרים בית - פותחים חלון
    • פסל וקול תמונע
  • Research and Articles
    • Self - Portait paintings - out of the research
    • ספר אובייקט - אדם ואגם מתוך המחקר
    • ציטוט קטעים מתוך המחקר
    • תקציר תיאורי מקרה ומחקר
    • תקצירי כנסים
  • מאמרים - קישורים וכותרות
  • מאמרים
    • "את לא מעתיקה את הטבע, את יוצרת טבע חדש" - ר' בסדנא לדיוקן עצמי
    • "בחפץ עשתה כפיה" - תערוכה
    • "בציירו את עצמו הוא מעניק לעצמו צורה" - הזעקה למשמעות
    • "הזמן הוא נהר ללא גדות" - על נהר, זמן, שעון ועל טקסטים משוחחים
    • "הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות" - יצירת הדיוקן של ה'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות
    • "הים מצייר לי" - אמנים מציירים בים
    • "קיים רק מסע אחד פנימה: אל תוך עצמך"
    • "ראי, ראי, הגד נא לי"
    • "שלהי דקייטא קשיא מקייטא" - סוף הקיץ קשה מן הקיץ
    • "תשלים את דמותך" , תשלים עמה - צייר את דיוקן ה 'עצמי' שלך
    • אם ברצונך לפענח את פני השקטים עליך לחפש....לגלות - על ציורי דיוקן עצמי של אסתר ויתקון
    • דיוקן עצמי: מחקר- עצמי ביצירת טקסט ויזואלי ופיענוחו ב 'שרשרת ההתבוננויות'
    • האשה באמנות בינתחומית - הזמנה והצצה
    • הקנקן ומה שיש בו - תסתכל/ האם צריך לשים גבולות לאמנות
    • מ "כן, לא, שחור, לבן" ועד "תחילת נעילה" - גלגולה של תערוכה
    • מה בין יונה הנביא ובין היונה של נוח - עיונים בסיפור יונה במעי הדג בגישה יונגיאנית
    • מה שעומד בין זמן לדיוקן
    • סדנא לדיוקן עצמי - כיצד? מהו התוצר? איזה הקשרים נוספים? - אתם שואלים אני עונה - חלק III
    • סדנא לדיוקן עצמי - למי? למה? איך? איפה? - אתם שואלים אני עונה - חלק I
    • סדנא לדיוקן עצמי - מדוע ציור? מדוע ציור דיוקן עצמי? איך? - אתם שואלים אני עונה - חלק II
    • צייר למופ"ת - החלל העמוק של טד בר
    • ציירים למופ"ת - סדנת דיוקן עצמי
  • Art and Education
    • "מוזיאונית" - ערכות למידה
    • אמנות וקהילה
    • המרכז הבינתחומי ללימודי אמנות - במכללת גליל מערבי
    • ישיבה תיכונית לאמנויות ומדעים - קריית אתא
    • סדנא בינתחומית - "הכתם הצהוב"
    • תכניות,פרוייקטים, ימי עיון
  • Projects
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה
    • חיפה - ישן עם חדש - חוצות יוצרים
    • כנס יצחק - מפגש יצירה בינלאומי - שותפות 2000 גליל מערבי
    • ספורט-ארט - פרוייקט מכביה באומהה
    • ציור קיר- היכל התרבות בנהרייה
    • קיר ברק
    • ילדי גן עדן - דייטון אוהיו וגליל מערבי
  • כתבו עליי
    • ספר אורחים
  • סדנא לדיוקן עצמי
    • דיוקן עצמי - רשימת מאמרים
    • תיאורי מקרה
      • הדיוקן של רינה
      • המקרה של נועה
      • המקרה של רותי
      • המקרה של שירה
      • תיאורי מקרה בסדנא קבוצתית 1
    • סרטונים - הסברים והדגמות - אתם שואלים אני עונה
    • סרטונים - הסברים והדגמות חיות.
    • תכנית סדנאות, סמינרים והרצאות
    • תערוכת ציורי דיוקן עצמי - משתתפי הסדנא
  • סטודיו נורית - ארט
    • אירועים
  • שירה
    • ארטפואטיקה - שיח בין שיר וציור
      • שיר וציור מהדהדים זה לזה
    • זמן שירה - קוראת שירה
    • שאון של חול מתקתק בשקט
  • 'בלוגיסטיקה ' - הבלוג שלי
  • צור קשר
  • אוצרת - יוצרת
    • בראשית בר[א]קוד
    • התערוכה: דיוקן - שלי, שלך - והשתקפויות
    • מלון אורחים - פני אדם
    • סלסלה - ותרוממך תכבדך כי תחבקנה - סיגל מאור
    • צפופים לרווחה
  • ארכיון - אלבומים לפי נושאים

Languages

  • English English
  • עברית עברית
Home

סדנא בינתחומית - "הכתם הצהוב"

  

הסדנא לחשיבה ויצירה בינתחומית


בנושא: "הכתם הצהוב" 

  

  

מהי סדנא בינתחומית ולמי היא מיועדת?

 

הסדנא הבינתחומית תוכננה ופעלה עבור סטודנטים שלמדו להיות מורים או מדריכים באמנות. והתמחו גם בתחום האמנות בקהילה. הם הגיעו לסדנא כשהם כבר מצויידים בידע, מיומנות, וניסיון בתחומי האמנות והשפה החזותית. המשתתפים בסדנא הבינתחומית הביאו עמם את הידע שרכש בתחומי אמנות שונים, כמו: ציור, פיסול, צילום, תלת ממד, הדפס, וכן בידע שרכשו בתולדות האמנות. בסדנא ניתנה להם הזדמנות להשתמש וליישם את הידע שכבר צברו. כמו כן, באמצעות סדנא זו הם נחשפו לידע חדש נוסף ומצטבר. ובעיקר למדו לחשוב וליצור בגישה בינתחומית.  בסדנא מסוג זה הנושא הבחר הוא זה שעומד במרכז החשיבה והיצירה הבינתחומית והוא למעשה המאיץ ללמידה וליצירה. הנושא בסדנא הנוכחית היה - 'הכתם הצהוב'.
אפשר לראות את הסדנא הבינתחומית כסוג של מעבדת למידה שבה הנושא המרכזי הוא הטריגר אשר מניע את החשיבה. צורת הלמידה זו מוגדרת כחשיבת רוחב. זוהי צורת חשיבה שאין בה מובן מאליו, ואין בה חיפוש אחר נוסחה אחת קבועה. בתהליך למידה זה הדרך שנסללת בין התחומים ובתוכם היא עיקר העניין.
בתהליך עבודה זה יכולות להתבצע הפעולות הבאות : יצירה, מחקר, אסוציאציות, דיון, תכנון, הצגת שאלות, הצגת תשובות, איסוף חומרים ממאגרי מידע, הקבלות והשלכות, הסקת מסקנות ועוד.
העמדת נושא מרכזי מאפשרת לבדוק, ללמוד, לחוות, וליישם, באמצעות תחומים שונים ונוספים.  



הסרטון מדגים ונותן 'טעימות' מתוך הסדנא





 
במה תרומתה ומה חשיבותה של הסדנא הבינתחומית?

 

בינתחומיות זו צורה של חשיבה יצירתית שמתוארת כחשיבת רוחב. זוהי צורת חשיבה שפתוחה להפתעות, לשינויים ולגילויים חדשים. זוהי צורת חשיבה שמאפיינת את העידן שלנו שבו יש שפע רב של מידע בכל תחום שהוא גם פתוח ונגיש. חשיבה ועבודה בינתחומית מאפשרים לגשת לתחומי הדעת השונים ולבחור מתוכם חומרים רלוונטיים. חשיבה ויצירה בינתחומית מעשירה גם את הלומד וגם את החומר הנלמד עצמו. היא מאפשרת להרחיב את הנושא הנלמד, לראות אותו מנקודות ראות רבות, לקשור בין תחומים, תכנים, יוצרים, ויצירות, וליצור מרקם עשיר ועמוק של דעת. סוג זה של חשיבה משבח הן את צורת החשיבה והן את התוצר. 
 
מהן מטרות הסדנא הבינתחומית?

 

  • פיתוח חשיבה יצירתית.
  • פיתוח עבודה משולבת בין מוח שמאל למוח ימין.
  • פיתוח יצירתיות.
  • פיתוח תהליכי למידה, ושיטות למידה.
  • שימוש וניצול ידע קודם ויישומו לתוך מידע חדש וליצירתו.
  • ללמוד איך ללמד.
  • פיתוח חשיבה אסוציאטיבית.
  • יצירת הקשרים ובניית תוצרים חדשים ואחרים שנשענים על הקשרים קודמים.
  •  

את הסדנא ניתן ללמד באמצעות ערכה 

 

למי מיועדת ערכה זו?

 

למורים ומרצים לאמנות.
למדריכים במרכזי יצירה שונים.
לסטודנטים לאמנות שמעוניינים להרחיב ידע והתנסות.
סטודנטים שלומדים הוראת האמנות.
ולכל המתעניינים.  
(ראה בהמשך פירוט הערכה ואפשרות לרכישה) 
 
הדגמה של סדנה בינתחומית שהתקיימה בנושא : "הכתם הצהוב"   
 

 סדנא ביתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת הגליל המערבי     סדנא בינתחומית - יצירה של הילה לולו לין

 

 

מי זה הכתם הצהוב, למה, ומה?

 

'הכתם הצהוב' כמושג, הוא הנושא שנבחר לעמוד במרכז הסדנא והדיון. לכאורה, בסך הכול 'כתם צהוב', למעשה הוא יהיה בסדנא זו המאיץ, הגירוי, המניע, הסיבה, והמדרבן לכל תהליכי הלמידה, חשיבה ויצירה בינתחומית.
מה כבר אפשר ללמוד מהכתם הצהוב או באמצעותו? ומדוע דווקא הוא נבחר לעמוד במרכז סדנא זו? – אלה הן שתי השאלות שעולות מיד עם הכרזתו כמוקד העניין. שאלות אלה ואחרות יתבררו במהלך הסדנא – בתהליך שהוגדר כאן כמסע. במסע הזה שבו 'הכתם הצהוב' הוא הפנס שמאיר את הדרך, חשיבותו עדיין מוטלת על כתפיו של המשתתף (סטודנט, מורה, אמן וכו') ונמדדת ביכולת שלו לראות בו גורם ללמידה, לתהליכי למידה ויצירה, ולהסקת מסקנות שקשורות גם לתהליכים דידקטיים.
המסע אל תוך הכתם הצהוב – יהיה כמו מסע מחושך לאור. מסע זה, אל תוך הכתם הצהוב יתקיים בהדרגה ובשלבים כאשר כל שלב מוליך ומוביל לשלב הבא. כל שלב בונה ומניח יסודות לשלב הבא ומשמש לו גם מצע נוח, וגם קרש קפיצה. המסע זה, הוא כמו תהליך של הסרת מסך. כל מה שהיה מונח בצל ברמת החשיבה, המידע, ההקשרים, והיצירה ,יואר לפתע דרך תהליכי למידה אלה. לפיכך אפשר לראות את המושג שהצבנו כאן 'הכתם הצהוב' – גם כסוג של מטאפורה שמתארת איזה סוג של 'מקור אור'. אור ההתבוננות, אור החקירה, אור היצירה, ואור התובנה.
ה'כתם הצהוב' זכה. הוא זה שיהיה המוקד בסדנת יצירה ולמידה ייחודית זו. 
 
כיצד מתנהלת הסדנא, מה לומדים?

 

הסדנא בנויה משלבים שונים, כל שלב משמש מצע ונקודת זינוק לשלב הבא. כל מפגש הוא שלב אחד. לכל מפגש יש נושא מרכזי, מטרות, הנחיות לעבודה, וכן הוא משמש מצע ובמה לבירור, ללמידה, לדיון, ולהסקת מסקנות. בכל שלב יש למשתתף מטלות בחשיבה וביצירה. 
 
מהם נושאי המפגשים, בסדנא זו?

 

  • המסע בעקבות הכתם הצהוב –"הרצאת פתיחה שמתבססת על תולדות האמנות ועל יוצרים ויצירות מתוך ההיסטוריה של האמנות. זה מסע שבו סימני הדרך הם: צורה, גודל, מרקם, נושא, אסוציאציה, קונוטציה, מושג, סמל, וסיפור. אלה הסימנים שיובילו למפגש מרתק עם יצירות אמנות, תכנים ויוצרים. הצהוב הוא הלפיד הבוער שיוביל אותנו במסע זה – בארץ האמנות" (מתוך הרצאת הפתיחה – נורית צדרבוים).
  • אוצרים תערוכה – (תרגיל בעקבות הרצאה הפתיחה) – משימות חווייתיות להכנת תערוכה, תרגיל באוצרות תוך מפגש וליבון המושגים שעלו בתערוכה. היצירות שייבחרו לתערוכה על ידי המשתתפים יהיו על פי הגדרות של מופעים שונים של הצהוב ביצירות אמנות (למשל הכתם הצהוב – שקוף, הכתם הצהוב כמסגרת, הכתם הצהוב שטוח ואדום . המשימה מפורטת בערכה). מטרת התערוכה לחדד מושגים ותכנים מתוך שפת האמנות ותולדות האמנות. לאחר הקמת התערוכה מתקיים דיון (הנקודות לדיון מפורטות בערכה).
  • 'חפצים צהובים' – (משימה) – (בערכה מפורטת המשימה, כולל מטרות המשימה והמושגים השונים שאותם היא רוצה להקנות באמצעות סדנא זו)
  • 'מהבסטה לחנות המעוצבת' – סדנת הפעלה ויצירה (בסיס והתחלה לסדנאות ההמשך). ההפעלה מתחילה מסיפור מסגרת ('יום השוק הצהוב' ו'סחר החליפין'). (הערכה מפרטת את ההוראות, המטרות והנקודות לדיון)
  • 'רשימת המצאי' – הפעלה נוספת (ההנחיות בערכה, כולל מטרות ודיון).
  • 'מעיצוב מודל לצילום' - הפעלה נוספת (ההנחיות בערכה, כולל מטרות ודיון).
  • הצילום כמודל - הפעלה נוספת (ההנחיות בערכה, כולל מטרות ודיון).
  • יצירה עיצוב מחדש – הכתם הצהוב מתגלגל ומתרחב - הפעלה נוספת (ההנחיות בערכה, כולל מטרות ודיון).
  • תערוכה – סגירת מעגל . 
  •  
מה יש בערכה?

 

הערכה כוללת:
  • מבוא -  הסבר על מהי חשיבה בינתחומית ומהי המשמעות של סדנא ושל יצירה בינתחומית.
  • הרצאת מבוא 'המסע בעקבות הכתם הצהוב' – כל תוכן ההרצאה כמאמר, וכן הדגמה של כל היצירות שהוצגו במהלך ההרצאה.
  • דיסק מצורף - בדיסק אוסף עבודות מתוך תולדות האמנות - על פי המוצגים בהראצה
  • שלבי העבודה והמשימות:

תיאור כל משימה בכל שלב , המטרות של כל משימה, חומרים נדרשים, הנושאים שאליהם המשימה מכוונת, הצעות דידקטיות להפעלה, ליישום ולדיון. שאלות פתוחות להרחבה. 

הערכה ברורה, מעוצבת ועשירה בחומרים ללמידה ולעבודה.

 

לרכישת הערכה צור קשר - לחץ כאן.

 

הדגמה של הסדנא  בתמונות
הסדנא התקיימה בהנחייתי, עם סטודנטים (שנה ב' וג' – ב - 2002), מ 'המרכז הבינתחומי ללימודי אמנות' - במכללת הגליל המערבי - מסלול הדרכה. תחום אמנות בקהילה. 
 (להגדלה לחץ על התמונות) 
סטודנטים בעבודה
סטודנטים בעבודה - סדנת הכתם הצהוב     הכתם הצהוב - סטודנטים בעבודה     סטודנטים בעבודה - סדנא בינתחומית 'הכתם הצהוב'     סטודנטים בעבודה - סדנת הכתם הצהוב
אובייקטים ותוצרים - שלב ראשון
אובייקט - סדנת הכתם הצהוב - סטודנטים     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי    סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי - אובייקט     אובייקט - סדנת הכתם הצהוב - סטודנטים
 
סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי - אובייקט     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי - אובייקט    סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי - אובייקט     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים במכללת הגליל המערבי
 
סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים במכללת גליל מערבי     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים במכללת גליל מערבי    סדנא ביתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים מכללת גליל מערבי     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - סטודנטים במכללת הגליל המערבי
    
 שלבים נוספים ניתן לראות בסרטון - לחץ כאן

 

"הכתם הצהוב שלי" - גילוי נאות ותרומתי האישית 
 
  
הגעתי אל 'הכתם הצהוב' מתוך עניין אישי שלי. הוא קרא לי וצץ אלי בכל מקום שבו, עיני לכדו נקודה צהובה בולטת. נקודה זו הייתה יכולה להיות בית,חפץ ,אדם, או פרח. תמיד הצהוב זהר, זרח והיה מוקף סביבו עוד הרבה צבעים וחומרים. במהלך השנים ולאורכם אני מסתובבת עם מצלמה והיא כמו חכה לוכדת את הכתם הצהוב בכל מקום שממנו הוא מגיח אלי, או שאני מגיחה אליו. צהוב הוא צהוב. בחצר אחורית בין ערמות זבל, בין פרחי השדה, על ספי בתים, על הים בכל מקום ובכל ארץ. וכך אני הולכת עם מצלמה והיא כמו רשת לוכדת אותו בכל מקום בארץ ובעולם. כך התוודעתי לכתם הצהוב, ומשם כבר גם לכל שאר המשמעויות שנקשרו אליו. כך הוא הפך גם להיות אחד הנושאים, באחת מסדנאות היצירה הבינתחומיות שפיתחתי. כאן אני מציגה מדגם קטן של צהובים שנקלטו אצלי בעדשה ויובאו אל שולחן העבודה שלי, מכל מקום בעולם. יום אחד כל אלה ישמשו גם בעבורי חומר ליצירה.
 
 
 
(לצפייה במדגם של העבודות ברצף, ניתן לצפות בסרטון המצורף למטה)
 
 אובייקטים בנוף
סדנא בינתחומית - כתם צהוב - צילום נורית צדרבוים     סדנא בינתחומית - כתם צהוב - צילום נורית צדרבוים     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - צילום נורית צדרבוים     סדנא בינתחומית - הכתם הצהוב - צילום נורית צדרבוים
 
הכתם הצהוב - צילום נורית צדרבוים                
 
                
אנשים
            
עיצובים ובדים
           
בתים
            
 
                  
 
                 
טבע
           
טבע דומם
           
קומפוזיציות
           
 
           
 
 
 
  • פעילות עניפה מתפתחת ומתרחבת מתקיימת בנושא ה'כתם הצהוב' -
בדף הפייסבוק שלי שנקרא 'הדף הצהוב - נורית ארט' - מומלץ לעקוב

לבלוג שלי שנקרא  'לאן הדרך הולכת' - לקריאת הרשומה
'צהובים הם זה לזה - או המרדף אחר הכתם הצהוב'
  
©  כל הזכויות שמורות לנורית צדרבוים
  • Share

האתר נבנה על ידי שיווק יצירתי - ניהול ושיווק אתרי אינטרנט
כל הזכויות שמורות  © 2010

[Jump to Top] [Jump to Main Content]