[Skip Header and Navigation] [Jump to Main Content]

תפריט ראשי

  • Home page
    • חדשות האתר
  • site map
  • About
    • Curriculum Vitae
  • Exhibitions
    • Sarah's Tent – "Pleasure in the Late" - 2005
    • אוסף עבודות מתוך תערוכות קבוצתיות
    • ''The Valley – Wadi Salib''
    • קו אדום , קו ירוק - 1994
    • Draw to Close - 1994
    • "....וכפיה תמכו פלך...."
    • אבן מה עשו הבונים - 1996
    • אבן על בד - 1998
    • בחפץ עשתה כפיה - 1992
    • כן, לא, שחור, לבן - 1990
    • כתב תפר - רטרוספקטיבה אמצע הדרך - 2017
      • כתב תפר - אירועים בתערוכה
      • כתב תפר - תמונות בתערוכה
    • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
    • סביבתי ואני - 1987
    • סביבתי ואני 2011 - פסטיבל מה שלומי על הגבול
    • פסטביל החג של החגים - בוואדי ניסנאס בחיפה
      • הפרש הכחול - 1988
      • כלה (קאלה) מתכלה - 2001
      • לפתוח בית - 1999
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי - 2000
      • מראות בוואדי - 1996
      • מראות ומאורות - 1997
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית - 1998
    • שאון של חול מתקתק בשקט
    • שפת הגוף - תערוכה במרחב הוירטואלי
    • תוסס בגוון ספרדי - יקב ראשל"צ - 1994
  • אוסף עבודות
    • דיוקן ואגם - ספר אובייקט - 2003 - 2010
    • דמויות - שפת הגוף
    • טבע דומם בסטודיו
    • לבן על לבן
    • פסל וקול תמונה
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010 -2011
    • רישומים - אוסף
    • שורשים
    • תחריט - אוסף
  • גלריית אמנות
    • ".... וכפיה תמכו פלך...." - תצוגה בגלריה
    • "אהל שרה - לעת בלותי הייתה לי עדנה" - 2005
    • דיוקן עצמי - 2004 - 2006
      • ספר אובייקט - משירת האגם הגווע - דיוקן ואגם
    • דמויות - מתוך אוסף עבודות
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה - חוף דדו 1996
    • השורש - מתוך אוסף עבודות
    • טבע דומם - מתוך אוסף עבודות
    • מיצב - תחילת נעילה
    • ספר אובייקט - תחילת נעילה
    • פסטיבל החג של החגים בוואדי ניס נאס
      • הפרש הכחול
      • כלה(קאלה) מתכלה
      • לפתוח בית
      • מלכת הלבבות בבית של עמי ותמי
      • מראות בוואדי - 1
      • מראות בוואדי - 2
      • מראות ומאורות
      • סוס עץ או שורשי הצורה האמנותית
    • פסל וקול תמונה - מתוך אוסף עבודות
    • ריקמה אנושית - דיוקן ספר אובייקט - 2010
    • תערוכות יחיד
      • אבן מה עשו הבונים - 1996
      • אבן על בד - 1998
      • בחפץ עשתה כפיה - 1992
      • כן,לא, שחור, לבן - 1990
      • מיצר - מיצב מצוייר - 1994
      • סביבתי ואני - 1987
  • גלריית צילום
    • התערוכה 'סביבתי ואני' - המסע והסביבה החדשה
  • גלריית וידאו
    • Draw to Close - 1994
    • אהל שרה - 2006
    • הים מצייר לי - 1995
    • המיצב - תחילת נעילה
    • זיכרונות ילדות - שיר וציור
    • כלה (קאלה) מתכלה
    • מיצר - מיצב מצוייר
    • מראות בוואדי - 1996
    • סדנת ציור דיוקן עצמי
    • סוגרים בית - פותחים חלון
    • פסל וקול תמונע
  • Research and Articles
    • Self - Portait paintings - out of the research
    • ספר אובייקט - אדם ואגם מתוך המחקר
    • ציטוט קטעים מתוך המחקר
    • תקציר תיאורי מקרה ומחקר
    • תקצירי כנסים
  • מאמרים - קישורים וכותרות
  • מאמרים
    • "את לא מעתיקה את הטבע, את יוצרת טבע חדש" - ר' בסדנא לדיוקן עצמי
    • "בחפץ עשתה כפיה" - תערוכה
    • "בציירו את עצמו הוא מעניק לעצמו צורה" - הזעקה למשמעות
    • "הזמן הוא נהר ללא גדות" - על נהר, זמן, שעון ועל טקסטים משוחחים
    • "הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות" - יצירת הדיוקן של ה'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות
    • "הים מצייר לי" - אמנים מציירים בים
    • "קיים רק מסע אחד פנימה: אל תוך עצמך"
    • "ראי, ראי, הגד נא לי"
    • "שלהי דקייטא קשיא מקייטא" - סוף הקיץ קשה מן הקיץ
    • "תשלים את דמותך" , תשלים עמה - צייר את דיוקן ה 'עצמי' שלך
    • אם ברצונך לפענח את פני השקטים עליך לחפש....לגלות - על ציורי דיוקן עצמי של אסתר ויתקון
    • דיוקן עצמי: מחקר- עצמי ביצירת טקסט ויזואלי ופיענוחו ב 'שרשרת ההתבוננויות'
    • האשה באמנות בינתחומית - הזמנה והצצה
    • הקנקן ומה שיש בו - תסתכל/ האם צריך לשים גבולות לאמנות
    • מ "כן, לא, שחור, לבן" ועד "תחילת נעילה" - גלגולה של תערוכה
    • מה בין יונה הנביא ובין היונה של נוח - עיונים בסיפור יונה במעי הדג בגישה יונגיאנית
    • מה שעומד בין זמן לדיוקן
    • סדנא לדיוקן עצמי - כיצד? מהו התוצר? איזה הקשרים נוספים? - אתם שואלים אני עונה - חלק III
    • סדנא לדיוקן עצמי - למי? למה? איך? איפה? - אתם שואלים אני עונה - חלק I
    • סדנא לדיוקן עצמי - מדוע ציור? מדוע ציור דיוקן עצמי? איך? - אתם שואלים אני עונה - חלק II
    • צייר למופ"ת - החלל העמוק של טד בר
    • ציירים למופ"ת - סדנת דיוקן עצמי
  • Art and Education
    • "מוזיאונית" - ערכות למידה
    • אמנות וקהילה
    • המרכז הבינתחומי ללימודי אמנות - במכללת גליל מערבי
    • ישיבה תיכונית לאמנויות ומדעים - קריית אתא
    • סדנא בינתחומית - "הכתם הצהוב"
    • תכניות,פרוייקטים, ימי עיון
  • Projects
    • הים מצייר לי - פרוייקט ים בחיפה
    • חיפה - ישן עם חדש - חוצות יוצרים
    • כנס יצחק - מפגש יצירה בינלאומי - שותפות 2000 גליל מערבי
    • ספורט-ארט - פרוייקט מכביה באומהה
    • ציור קיר- היכל התרבות בנהרייה
    • קיר ברק
    • ילדי גן עדן - דייטון אוהיו וגליל מערבי
  • כתבו עליי
    • ספר אורחים
  • סדנא לדיוקן עצמי
    • דיוקן עצמי - רשימת מאמרים
    • תיאורי מקרה
      • הדיוקן של רינה
      • המקרה של נועה
      • המקרה של רותי
      • המקרה של שירה
      • תיאורי מקרה בסדנא קבוצתית 1
    • סרטונים - הסברים והדגמות - אתם שואלים אני עונה
    • סרטונים - הסברים והדגמות חיות.
    • תכנית סדנאות, סמינרים והרצאות
    • תערוכת ציורי דיוקן עצמי - משתתפי הסדנא
  • סטודיו נורית - ארט
    • אירועים
  • שירה
    • ארטפואטיקה - שיח בין שיר וציור
      • שיר וציור מהדהדים זה לזה
    • זמן שירה - קוראת שירה
    • שאון של חול מתקתק בשקט
  • 'בלוגיסטיקה ' - הבלוג שלי
  • צור קשר
  • אוצרת - יוצרת
    • בראשית בר[א]קוד
    • התערוכה: דיוקן - שלי, שלך - והשתקפויות
    • מלון אורחים - פני אדם
    • סלסלה - ותרוממך תכבדך כי תחבקנה - סיגל מאור
    • צפופים לרווחה
  • ארכיון - אלבומים לפי נושאים

Languages

  • English English
  • עברית עברית
Home

זמן שירה - קוראת שירה

 ז מ ן    ש י ר ה   -   ק ו ר א ת   ש י ר ה



קטעי קריאת שירה -


קריאה אישית, קריאה באירועי ספרות ושירה

 




 

'אדם חווה את עץ הדעת'


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 150





 
   


אדם חוה את עץ הדעת

 

אֲנִי מַכִּירָה אָדָם אֶחָד רִאשׁוֹן בַּחֶלֶד בַּיְּקוּם

וְאִשָּׁה אַחַת חַוָּה אֵם כָּל יֶלֶד שֶׁאָמְרָה לוֹ קוּם

וְעֵץ אֶחָד לָהֶם עָנֵף וּבוֹ שֶׁלֹּא מִדַּעַת אָסוּר לָגַעַת

 

אֲנִי מַכִּירָה אָדָם אֶחָד שֶׁאָץ וְחָשׁ

לִסְכֹּת אֶת לַחַשׁ הַנָּחָשׁ שֶׁאֶל גַּנּוֹ פָּלַשׁ

שָׁמַע אִוְשַׁת רוּחַ שֶׁנָּשְׂאָה עֲסִיס תַּפּוּחַ לִנְגִיסָה 

 

שָׁמַעְתִּי מְסַפְּרִים גַּם עַל אִשָּׁה

עֵירֻמָּה תַּמָּה קַלַּת דֵּעָה מִתְפַּתָּה

תְּאֵנָתָהּ גְּלִימָתָהּ וּפְאֵר כְּסוּתָהּ בְּעוֹנָתָהּ

 

יַחְדָּו רָעוּ בִּשְׂדֵה הַבּוּר אָדָם חַוָּה וָעֵץ 

רָאוּ אֶת הַמֻּתָּר אָסוּר הוּפַר נָפַל לָהֶם דָּבָר

שֶׁלֹּא מִדַּעַת בְּאֵין עֵצָה שָׂדֶה הָיָה מִדְבָּר

כִּי לֹא אָבָה הָעֵץ לִהְיוֹת יוֹעֵץ הָוָה לָם לְרוֹעֵץ

 

עַל הַדֶּרֶךְ עֵץ בּוֹדֵד עוֹמֵד חָשׂוּף אֵינוֹ מוּגָן

וְתַפּוּחַ שֶׁצָּנַח נָפַל הַרְחֵק, הוֹי כַּמָּה חֲבָל , יָדַע כִּמְצַחֵק

 שֶׁרַק שׁוֹטִים נוֹטִים מִשְׁכָּן בְּעֵדֶן גַּן

 

 

 

 
 



 'איך אלוהים מפסל '


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט ' - עמ' 37

 




 

 

 


 

 

איך אלוהים מפסל

 

יָצָאתִי לִרְאוֹת אֵיךְ אֱלֹהִים מְפַסֵּל וּמָה הוּא עוֹשֶׂה

רָאִיתִי אֶבֶן עַל אֶבֶן עַד הַר מָצוּק וּמֵי נָהָר פְּנֵי נוֹף מְכַסֶּה

הִבַּטְתִּי רָחוֹק לִרְאוֹת אֵיךְ חָרִיץ מִתְקַמֵּר אֶל קַו מִתְאָר

נִטַּל מִמֶּנִּי צְחוֹק הַדִּבֵּר עִם חֹק הַהֲלָכָה לְמַעֲשֶׂה

שָׁאַלְתִּי מִי לֹא יַעֲשֶׂה לְךָ מָה? וּמָה זוֹ מַסֵּכָה?

מָה טֶבַע אָדָם? מָה צוּרָה מָה סִימָן?

 

יָצָאתִי לִרְאוֹת בַּשָּׂדוֹת

קָשַׁרְתִּי לֶאֱלֹהִים זֵרִים וָכֶתֶר

עָפָר אֶבֶן הַר יוֹצֵק עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה

חֹמֶר בְּיַד יוֹצֵר וְחוֹזֵר חֲלִילָה נָע

רָאִיתִי אוֹתוֹ מְפַסֵּל בֶּאֱמוּנָה

הַר כָּאָדָם מֵעָפָר וָאֵפֶר

קִבַּלְתִּי מַתָּנָה בִּנְוֵה מִדְבָּר

שִׁעוּר יְצִירָה מֵהַמַּסְטֵר

מֵהֲלָכָה לַמַּעֲשֶׂה

וְלֹא יָדַעְתִּי נְכוֹנָה

כֵּן אוֹ לֹא תַּעֲשֶׂה

 

 


 




'צועדת לדעת בשביל המישור '


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 192

 

 

 




 

 




 


צועדת לדעת בשביל המישור 

 

טוֹפֶפֶת עַל כַּפּוֹת רַגְלַי דּוֹרֶכֶת עַל רִגְבֵי אֲפָר בְּאֵלֶם

נוֹשֵׂאת בְּכַפּוֹת יָדַי קַל וָחֹמֶר דִּמוּי- אָדָם- צֶלֶם

בִּתְפִלָּה דְּמוּמָה מְשִׁיבָה רוּחַ לִדְמוּת אָדָם בְּצוּרָה

קֹרַץ מֵחֹמֶר נִקְבַּץ מֵעָפָר בָּא אֵלָיו חָזַר.

טַעַם רְגָבִים מָתְקוּ מִדְּבַשׁ גַּרְגִּיר עָפָר בְּדָמִים יָבַשׁ

רָצָה לְהִנָּפַשׁ רְווּי מַיִם וָטַל – מָצָא כַּפּוֹת תָּמָר צֵל מִדְבָּר.

בָּאָה לְהַלֵּךְ וְשָׁבָה טוֹוָה תְּשׁוּבַת עֵרֶב

בְּחוּט שָׁנִי בּוֹהֵק לִשְׁאֵלַת שְׁתִי דּוֹחֵק.

אוֹרֶגֶת בַּפֶּלֶךְ בְּעַרְבוֹת הַנַּחַל סוֹפֶגֶת מַבָּט חַד

אִשָּׁה לוֹמֶדֶת נוֹתֶנֶת יָד בַּכִּישׁוֹר נוֹגַעַת בַּגַּחַל

וְצוֹעֶדֶת נְחוּשָׁה לָדַעַת בִּשְׁבִיל הַמִּישׁוֹר.

 וְצוֹעֶדֶת נְחוּשָׁה לָדַעַת בִּשְׁבִיל הַמִּישׁוֹר.

אִשָּׁה לוֹמֶדֶת נוֹתֶנֶת יָד בַּכִּישׁוֹר נוֹגַעַת בַּגַּחַל

אוֹרֶגֶת בַּפֶּלֶךְ בְּעַרְבוֹת הַנַּחַל סוֹפֶגֶת מַבָּט חַד

בְּחוּט שָׁנִי בּוֹהֵק לִשְׁאֵלַת הַשְּׁתִי דּוֹחֵק.

בָּאָה לְהַלֵּךְ וְשָׁבָה טוֹוָה תְּשׁוּבַת עֵרֶב

רָצָה לְהִנָּפַשׁ רְווּי מַיִם וָטַל – מָצָא כַּפּוֹת תָּמָר צֵל מִדְבָּר.

טַעַם רְגָבִים מָתְקוּ מִדְּבַשׁ גַּרְגִּיר עָפָר בְּדָמִים יָבַשׁ

קֹרַץ מֵחֹמֶר נִקְבַּץ מֵעָפָר בָּא אֵלָיו חָזַר.

בִּתְפִלָּה דְּמוּמָה מְשִׁיבָה רוּחַ לִדְמוּת אָדָם בְּצוּרָה

נוֹשֵׂאת בְּכַפּוֹת יָדַי קַל וָחֹמֶר דִּמוּי- אָדָם- צֶלֶם

טוֹפֶפֶת עַל כַּפּוֹת רַגְלַי דּוֹרֶכֶת עַל רִגְבֵי אֲפָר בְּאֵלֶם 

 

 

חבקנה" – 2014. בגלריה השיתופית באשדוד. את התערוכה אצרתי וקראתי את השיר במיצג.

 

 

 

'בין קפלי השכחה'


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 101

 

השיר 

ה 

 


 



 







בין קפלי השכחה

 

אָהַבְתִּי לְהִתְגַּלְגֵּל בִּשְׂמִיכַת שִׁגְרָתִי

שַׂמְתִּי בַּפּוּךְ יְהָב קַל כְּנוֹצָה

יָרַדְתִּי עִם לֵיל אֶל קֶפֶל הַשִּׁכְחָה.

עֵת יַעֲלֶה הָאוֹר הַמֻּשְׁחָר אַפְצִיעַ

אֶבְחַר לִהְיוֹת חֲדָשָׁה וְאַצִּיעַ

דָּבָר  מֻתָּר אָסוּר מִכְּבָלָיו.

אֶפְצַח בְּשִׁירַת הֵן עַל לָאו

אֲפַסֵּל בְּשִׂמְחָה פֶּסֶל וּמַסֵּכָה

וַאֲסַלְסֵל בִּבְרָכָה

שֶׁהַקּוֹל נִשְׁמַע בִּדְבָרָהּ

כִּי הַכֹּל בּוֹ- עֵר בָּהּ

 

 

 

 
 

אדמ







 'אדמתי השפה'


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' -  עמ' 8




 

 

             

 

 

 

 

 

 

אדמתי השפה



עַכְשָׁו?

עַכְשָׁו אֲנִי עוֹבֶדֶת בְּתוֹר מְשׁוֹרֶרֶת - עֲבוֹדָה עִבְרִית.
עֲבוֹדָה קָשׁה מְפָּרכֶת שִׁנַּיִם, מְלֶאכֶת קֹדֶשׁ.
תּוֹבַעַת אוֹתִי - פִּי שְׁנַיִם וְטוֹבַעַת בִּי חוֹתָם עִקֵּשׁ.
מַעֲשֶׂה חוֹשֵׁב- מַעֲשֶׂה כּוֹתֵב- מַעֲשֶׂה חוֹרֵשׁ - עֲבוֹדַת אַדְמָתִי.

עַכְשָׁו?

אֶת זְמַנִּי מֵשִׂיחַה מַרְוָה מַשְׁחִיתָה עַל דַּף
עֵת סִימָן נֶהֱדַף בִּסְעָרַת מִלּוֹת בְּאֵין לוֹ פֶּתַח מִלּוּט.
מַרְעִיפָה מַקְרִיבָה שַׂרְעַפֵי מִלַּי בְּקֶצֶב שֶׁטֶף
הוֹדֶפֶת מִרְדָּף שֶׁל אַבְנֵי שָׂפָה וַנֶּגֶף
אַךְ שָׁוְא.

צַח הַנְּיָר הַלָּבָן, נָפַל קָרְבָּן הָפַךְ
לְקַּו וְתָו וְכֶתֶם אוֹת.
מִכְּבָר וּמִזְּמַן הָיָה עָלַי לִרְאוֹת לָדַעַת
שֶׁאֲנִי מְאַבֶּדֶת עַצְמִי עָלָיו – תָּו אַחַר תָּו.
לֹא מְחֻשָּׁב, כֵּן נֶחְשַׁב. עִמִּי אָז עָזַב נֶעֱזַב.

עַכְשָׁו?

הָיָה לִי הַדַּף לְעָלֶה כּוֹתֶרֶת
אָסַף אֵלָיו כָּל מִלָּה מְעֻבֶּרֶת
עוֹלָה מִלָּתִי צוֹמַחַת אֵלַי מִבֵּין שָׁרָשָי
כִּקְנוֹקֶנֶת חוֹבֶקֶת אוֹתִי בַּחֲשַׁאי
כְּתֶשֶׁר אֵלַי מִתְמַסֶּרֶת חַי וְשַׁי
עֵת נִגְרָף הַדַּף וְנִדָּף עִם רוּחִי וּגְוִיָּתִי.

מִלּוֹתָי בְּרִית לִי אָדוֹן וַאֶרֶץ
וַאֲנִי לָהֶן עוֹלָם בְּמֶּרֶץ.
בְּעָנְיִי הִנְנִי שִׁפְחָתָן הַחֲרוּפָה
בְּקִלְּשוֹנִי הוֹפֶכֶת וּמְקַדֶּשֶׁת
אֶת אַדְמָתִי לְשָּׂפָה.





 

 



'בחפץ עשתה כפיה' 


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' - 36


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

בחפץ עשתה כפיה

 

אֵשֶׁת לַפִּידוֹת זָמְמָה לַעֲשׂוֹת בְּחֵפֶץ כַּפַּיִם

אָחֲזָה בִּימִינָהּ מִכְחוֹל נִרְעָד עַל בַּד

זָע בְּיָדָהּ עַל אַף וּבְעֵרֶךְ אַפַּיִם.

מְדַדָּה בַּדֶּרֶךְ נוֹדֶדֶת בְּלִי דַּעַת לְאָן וּמֵאַיִן

מִתְרַצָּה בִּמְנוּחַת שַׁאֲנָן עַל פַּס לָבָן שֶׁשָּׁחַר

עַל סִימָן צַר שֶׁנּוֹצַר בְּקַו מִתְאָר רָחָב וְעָב.

 

עָשְׂתָה לָהּ מַרְבָד לִצְעֹד דָּרַךְ כּוֹכָבָהּ בָּהּ לִמְעֹד

וְהָיְתָה מְנַעֶרֶת אֲבַק כּוֹכָבִים מִסּוֹד צֵל קַוִּים

מִתְחַסֶּדֶת בִּמְחוֹל צֶבַע נִמְרָח וּמִכְחוֹל קַד לַבַּד

מַבֶּטֶת יָשָׁר וּמִבַּעַד בִּכְנִיעָה בְּנֹמֶךְ רוּחַ

כְּמֵהָה לְהַעֲלוֹת שַׂרְעָף מִפֹּעַל אֶל כּוֹחַ.

 

אָז אָמְרָה רָחוֹק מִפְּנִינִים וּבִכְּרָה לִנְדֹּד בִּסְעָרָה

לֹא שָׁאֲלָה בִּשְׁעַת צַעֲרָהּ הֲיִמְצָא בָּהּ מָה הֲתוֹכָהּ כְּבָרָהּ

כַּף רָדְפָה כַּף לִמְחוֹת וְלַחֲתֹם שְׁמָהּ בְּיָד רוֹעֵדָה

אֵשֶׁת חַיִל זָמְמָה כַּפָּהּ וּבְשָׂדָהּ רָעֲתָה צֹאן מַרְאִיתָהּ.

  

 

 

 



אמא אדמה 


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט ' - עמ' 180

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אמ 

 

 אימא אדמה[1]

 

בַּשָּׁנָה בָּהּ נִרְשַׁם בְּאוֹתִיּוֹת קִדּוּשׁ שָׁחֹר לָבָן - "הָעָם עִם הַגּוֹלָן"

עָלָה סִימָן נִשְׁמַע קוֹל רָם – הָעָם. אִמָּא. גּוֹלָן.

מִכָּאן קָצְרָה הַדֶּרֶךְ וּמָתְחָה הַיְּרִיעָה שִׂיחַ נוֹקֵב בִּשְׁאֵלָה בִּי עָלָה

מִמֶּנִּי אֵם בָּשָׂר וָדָם אֶל אִמָּא אֲדָמָה אֶל בִּטְנָהּ הָרַכָּה

 

הִרְהוּרֵי כְּפִירַת כַּפָּרָה הָלְמוּ עַל תֹּף לִבִּי טָם טָם

אִמָּא - גּוֹלָן - אֲדָמָה -  בָּשָׂר - אָדָם -  דָּם דָּם

נָגַעְתִּי בְּכֹבֶד לְשׁוֹנִי בְּפָרוֹת קְדוֹשׁוֹת גֶּחָלִים לוֹחֲשׁוֹת  אֵשׁ

בָּאתִי בְּדִין דָּבָר עִם אֵם אֲדָמָה חוֹפֶרֶת כְּקִלְּשׁוֹן חוֹרֵשׁ

אֵינִי לְהִתְפַּעֵל מִבִּנְיָן קַל עִנְיְנֵי לָשׁוֹן וּשְׂפַת הַשֹּׁרֶשׁ

תּוֹהָה בְּחָרוֹן קוֹרְאָה בְּכָל גָּרוֹן לָאֵם הַגְּדוֹלָה

יוֹדַעַת סוֹף מְחַשֶּׁבֶת זְמַן תְּחִלָּה לֹא מְקַדֶּשֶׁת מַבְדִּילָה

 

רֶחֶם אֵם בָּשָׂר וָדָם מְרַחֵם לֹא דָּן

אִמָּא אֲדָמָה בָּהּ אֵין רַחֵם מַצַּע עוֹלָם

מְשִׁיבָה בָּנִים אֶל בֶּטֶן גְּבוּלָהּ

וְאֵין אָב מְנַחֵם בְּעָפָר שְׁאוֹלָהּ

אַחַת הוּא לָהּ כְּמָה שֶׁנֶּאֱמַר

"מֵעָפָר אֶל עָפָר" - אָדָם יְבוּלָ(ע)הּ"


לקריאת המשך השיר - יש ללחוץ כאן - ושם ללחוץ על שם השר




 

 

 

 

 

 

 

 אמא

האיש שבקיר 


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 166

 

 

 

 

 

 

 

 

 







האיש שבקיר


 


לְכָל מִלְחָמָה יֵשׁ שֵׁם וְקָרְבָּן


לֹא חַטָּאת לֹא אָשָׁם גַּם לֹא חֲגִיגָה


כָּל מִלְחָמָה מַעֲלָה קְטֹרֶת תּוּגָה וְעָשָׁן


עַל זְמַן שֶׁעָבַר כְּאוֹרֵחַ לָשֵׂאת מַלְקוֹחַ


הוֹתִיר סִימַן זִכָּרוֹן עַל גַּב וְעָלָיו תַּג מְחִיר


חָקוּק עַל לוּחַ לֵב הָאִישׁ שֶׁבַּקִּיר


 


 


 


 


 


 


 



 

 

 

 

 

 





טיול אגו ועצמי

מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 86

 

 

 

 

 

 

 

 

rt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיול – אגו ועצמי

 

לָקַחְתִּי אֶת הָאֵגוֹ שֶׁלִּי לְטִיּוּל

בְּלִי לְהַעֲלִיב אָמַרְתִּי לוֹ תַּקְשִׁיב

עֲזֹב אֶת נַפְשִׁי צֵא לַחָפְשִׁי

תֵּן לְעַצְמִי לְהָגִיחַ תַּנִּיחַ

חֲדַל לְגוֹנֵן לִשְׁמֹר לְנַצֵּחַ

עַל תִּזְמֹרֶת קוֹלוֹת הָאֲנִי

לְכַוֵּן כֵּלִים לְנַגֵּן עַל מַצְפּוּנִי

דַּי לִהְיוֹת אַב בַּיִת שׁוֹמֵר סַף

 תַּם זְמַנְּךָ לֵךְ לְךָ עַכְשָׁו  


הָיִינוּ אֶחָד לֹא הוֹתַרְתָּ אוֹתִי לְבַד

כְּשֶׁנִּצַּבְתִּי מוּל מַרְאָה לְלֹא עוֹר

לִרְאוֹת עַצְמוֹתַי הַחֲשׂוּפוֹת

הָיִיתָ שָׁם בְּאוֹר אָדֹם לַעֲזֹר

לְכַסּוֹת בִּרְעָלוֹת רְקָמוֹת שְׁקוּפוֹת

כְּשֶׁעָמַדְתִּי מוּלִי לְגַלּוֹת עַצְמִי

לְהַעֲלוֹת אֲשֶׁר יָגֹרְתִּי

הָיִיתָ שׁוֹמֵר נֶאֱמָן וְקַפְּדָן

 

תַּקְשִׁיב אָמַרְתִּי בְּלִי לְהַעֲלִיב

קַח מִמֶּנִּי קוֹל צֵל מֵעִיב

הַב לִי אֶת רוּחִי לְהָשִׁיב

נֶאֱמָנָה עָשִׂיתָ שֶׁלְּךָ לֵךְ לְךָ  

מֵאַרְצִי הַזְּרוּעָה לְדַרְכְּךָ


הַטִּיּוּל אֵלָיו יָצָאנוּ בְּדֶרֶךְ עִקּוּל

מְסַמֵּן סוֹף מַסְלוּל  

הִכְהֵיתִי שָׁרָשִׁים

עֳפָאַי דּוֹרְשִׁים

חַמְצָן עַצְמִי לְהַנְשִׁים

 

עַל עֲקֵבַי סַבּוֹתִי  נְטוּלַת אֵגוֹ (רָצִיתִי לְהַאֲמִין)

קִוִּיתִי שֶׁזּוֹ הַתְחָלַת עַצְמִי קָטָן וְאָמִין

 

 

 

 

 

 ר

'שעון של חול'


מתוך - 'שאון של חול מתקתק בשקט' -  115

 

 

 







שעון של חול

 

שָׁעוֹן שֶׁל חוֹל  מְתַקְתֵּק בַּשֶׁקֶט   זוֹרֵם בִּלְחִישָׁה

גַּ רְ גִּ י ר

אַחַר

גַּ רְ גִּ י ר

שָׁעוֹן שֶׁל קֹדֶשׁ מְשַׁתֵּק         הוֹלֵם בַּזְּמַן הַחוֹלֵם

דּוֹהֵר וּמְהַרְהֵר עַל שָׁעוֹן אַחֵר     מִגְּבִינָה מֻתֶּכֶת

צַיָּר נַרְקִיסִיסְט                      שָׁעוֹן סוּרֵאָלִיסְט

וַאֲנִי צַיֶּרֶת הוֹלֶכֶת בַּזְּמַן           בַּמָּקוֹם  דּוֹרֶכֶת

מְעַרְבֶּבֶת אֶת שֶׁקֶט הַקֹּדֶשׁ עִם        שְׁאוֹן  הַחֹל

                                                           גַּ רְ גִּ י ר

                                                              אַ חַ ר

                                                           גַּ רְ גִּ י ר

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


'כחול  על שפת הים'


מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט ' - עמ' 50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 כחול על שפת הים

 

כָּחֹל -  אָמַר מִכְחוֹל וְטָבַל עַצְמוֹ לְדַעַת

כַּחוֹל -  אָמַר הַחוֹף לְיָד נוֹגַעַת בְּאֶרֶץ לֹא נוֹדַעַת

 

מִכְחוֹלִים סְמוּרֵי שֵׂעָר רָטְטוּ עַל מַצָּע לָבָן

לָבְשׁוּ מִקְצָב בִּמְחוֹל שֵׁדִים יָבְשׁוּ פָּשְׁטוּ גָּוֶן

כָּחֹל - רֹאשׁ טוֹב אָמַר מִכְחוֹל לְבַדִּים רְטֻבִּים

כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם -  טָמְנוּ לוֹ רַבָּנָן

מָלְאוּ כַּדִּים בַּחוֹל עַד גְּדוֹת לִהְיוֹת כָּחֹל מִלְּגַו

עַל יַד מִלָּה וּכְתָב בְּכַד וָחֹמֶר סִימָן וְאוֹת נֶחְשַׁב

גָּאוּ גַּלִּים הָלְכוּ בְּיָמִים צָבְאוּ עַל הַחוֹל בַּלֵּילוֹת

הָדְפוּ אַדְוָה קוֹצֶפֶת לַחֲזֹר אֶל כְּחֹל מְצוּלוֹת

לִרְאוֹת קוֹלוֹת יָם בַּשִּׁירָה לִדְלוֹת מֵעֹמֶק תְּשׁוּרָה

 

כָּחֹל -  אָמַר הַמִּכְחוֹל טָבַל עַצְמוֹ לָדַעַת וְלֹא יָסַף

רָכַב עַל גַּל שֶׁשָּׁטַף קַו אַחַר נֶעֱלַם קָצַף וְאֶל מֵימָיו נֶאֱסַף

בִּשְׁעַת יוֹם הוֹתִיר סִימָן גָּדוֹל שֶׁל חֹל וּפָנָה לְקַדֵּשׁ חוֹף

כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם -   סִימָן קָרוֹב סִימָן לְרֹב

 



). במסגרת פרויקט 'הים מצייר לי', בשיתוף מכללת הגליל המערבי ועריית חיפה.

 

 

 




'החגים מעלינו חגים'

 

 

מתוך 'שאון של חול מתתק בשקט' - עמ'136

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

החגים חגים מעלינו

 

הַחַגִּים חָגִים מֵעָלֵינוּ סָבִים כְּאוֹרְבִים 

עֲטוּרִים בִּזְקָנָם הָאָפֹר בָּאִים בַּיָּמִים

הֲדוּרִים מִדֵּי דּוֹר נָעִים סָחוֹר בִּנְתִיב זְמַנִּים

תָּרִים אַחַר מוֹעֵד שֶׁצַּר תָּו וְסִימַן חֲנָיָה רָחָב

בְּהִלּוּךְ שֶׁלֹּא תָּם לְעוֹלָם כְּשִׁגְרַת הַיָּם כִּוּוּן מַעֲרָב

 

חָגִים בְּמַעְגְּלֵי צֶדֶק נֹגַהּ וִירָחִים

רוֹכְבִים עַל כּוֹכָבִים נִשָּׂאִים כֶּעָבִים

בּוֹכִים בֵּין שְׁבִילֵי חָלָב עַל זְמַן שֶׁנִּשְׁפַּךְ

חוֹזְרִים בִּתְשׁוּבָה אֶל שְׁאֵלַת תָּם

וְסוֹגְרִים בִּמְשׁוּבָה זְמַן שֶׁנָּקַט עֶמְדָּה

לִהְיוֹת נוֹכֵחַ כִּוּוּן מִזְרָח

 

לֹא מִתְכַּלִּים לֹא מוֹעֲדִים עוֹלִים לָרֶגֶל

נוֹחֲתִים בִּשְׂדוֹת הָעִתִּים כַּחֲדָשִׁים

שׁוֹבְתִים בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִזְמַן קָצוּב

וְעוֹזְבִים כְּדֵי לָשׁוּב

 

נָעִים בְּמַעְגְּלֵי חַיִּים כְּחֹק כָּתוּב

לִמְהֹל שְׁתִיקַת קֹדֶשׁ בִּשְׁאוֹן הַחֹל

שָׁחִים בְּדַקַּת דּוּמִיָּה שֶׁל יוֹם טוֹב

וְכוֹרְעִים תַּחַת נֵטֶל כֹּבֶד עֻלָּם

בְּיָמִים נוֹרָאִים


 כָּךְ נוֹהֵג עוֹלָם                                                                     תָּדִיר בְּמִשְׁעוֹלֵי יָמָיו                                                           

 נע עַל צִיר מוֹבִיל

 אֶל שִׁגְרַת הָעִתִּים                                                                 שֶׁאֵין בּוֹ חַג                                                                       וְלֹא מַד שְׂרָד                                                                       רַק הֶרְגֵּל                                                                       שֶׁלֹּא מָעַד

 

 

 

 

 

 

'צילי לצידי'

 

מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ ' 76

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 









                      צילי לצדי

 

צָלַלְתִּי עָמֹק לִתְהוֹמוֹת נַפְשִׁי

נֶאֱסַפְתִּי אֶל צִלִּי הַמֻּטָּל

יָד נְגֹהוֹת הוֹשִׁיט כְּאוּד מֻצָּל

לָגַעַת בִּדְמוּתִי הַיּוֹדַעַת

רֶגַע מוּאָר עָבַר

בְּלִי קוֹלוֹ בְּלִי קוֹלִי

לְסַפֵּר עַל צֵל שֶׁלֹּא הִתְעַצֵּל

לְהָאִיר אוֹתִי מִמְּקוֹמוֹ הָאָפֵל

 

 

 

'עתיד עובר'

 

מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 119

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             עתיד עובר

 

                      עֲבָרִי        הוּא       עֲתִידִי

                                   אָמַרְתִּי

                                וְלֹא יָדַעְתִּי.

                              

                       עֲבָרִי   סָלַל      עָתִיד

                    מְרֻצָּף     הוֹוֶה      מְחֻצָּף

                             וּ שְׁ בִ י לִ י ם

                            פְּ תַ לְ תֻּ לִּ י ם

                                בָּם לֵילֵךְ

 

                            אֵינוֹ מִתְבַּטֵּל

                    כָּל  עוֹד  הַהוֹוֶה  בּוֹ הוֹוֶה

                            מִ תְ בַּ שֵּׁ ל

                               עַל  כַּנּוֹ

                     בְּאֵשׁ             הַתָּמִיד

                           וְ  ל  וֹ  חֵ  שׁ

               לַעֲתִידִי                  הַמִּתְהַוֶּה

            שֶׁלֹּא                                 יִקְדַּח

         שֶׁלֹּא                                        יִבְרַח

                     

 

 

 



'הי קטיושקה - זה כבר לא שיר' 

 

 

מתוך 'שאון של חול מתקתק השקט' - עמ' 184

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 הי קטיושקה - זה כבר לא שיר

 

פַּעַם קַטְיוּשְׁקָה הָיְתָה נַעֲרָה בְּשִׁיר

'רַק יָצְאָה לָשׂוּחַ' בְּעַרְפִלֵּי אֲגַם וָרוּחַ

הַיּוֹם הִיא טִיל מָתוּחַ מְכֻוָּן לְחֻרְבָּן

לֹא זֶמֶר נַעֲרָה סָרָפָן וְקוּקוּ

רַק טִיל דָּרוּךְ וְרֹאשׁ מְזֻיָּן

 

שִׁיר תָּם עַל צַמָּה וְנַעֲרָה הָפַךְ

לְטִיל מְפֻטָּם פָּתַח מִצָּפוֹן רָעָה

תְּכֵלֶת עֵינָהּ זָהָב צַמָּתָהּ בְּשִׁיר

הָפַךְ לְטִיל יָשִׁיר בְּיוֹם צָרָה 

אַהֲבָה לְתוֹעֵבָה תְּשׁוּקָה לְמַכָּה

שֵׁם אוֹהֵב לְכוֹאֵב לַחַן וּמַנְגִּינָה

בְּגִלְגּוּל נְשָׁמָה לִכְלִי מִלְחָמָה

הֲיַהַפְכוּ חוּאָן וְאָנִיטָה לְרָקֵטָה?

 

בְּחַדְרִי הָאָטוּם שֶׁקֶט, שֶׁקֶט, שֶׁקֶט נוּרָ(א)ה  דּוֹלֶקֶת

וּבַחֶדֶר בְּלִי שָׁאוֹן נְמוֹגִים יְמֵי הַתֹּם

דִּמְעָה רוֹתַחַת עַל לֶחְיִי צוֹנַחַת כַּזַּלְזַל בְּבִכְיִי כִּי מַר

עַל קַטְיוּשְׁקָה שֶׁהָלְכָה לָשׂוּחַ אֱלֵי חוֹף צָלוּל וְנֶהְדָּר

שָׁקְעָה בְּמֵי נָהָר וּבְאֵין מַצִּיל שָׁבָה בִּדְמוּת טִיל


לקריאת המשך הפואמה - לחץ כאן



נון השנייה

 

 











'אמא גדולה עתיקה' 

 

מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 38






 

 

 

 

               אימא גדולה עתיקה]

 

אִמָּא גְּדוֹלָה עַתִּיקָה מַתִּיקָה מְקוֹמָהּ

עוֹבֶרֶת מִקִּיר לְקִיר שׁוֹבֶרֶת שְׁתִיקָה בְּשִׁיר

שׁוֹמֶרֶת סוֹד מִילָתָהּ בְּצוּרָה בְּרִית עוֹלָם

 

אִמָּא עַתִּיקָה שׁוֹמֶרֶת שְׁתִיקָה בֵּין קַו לִכְתָב

סוֹגֶרֶת שִׂיחַ בִּבְרִיחַ עַל סַף זִקַּת מִכְחוֹל זָב

עוֹצֶרֶת תְּלוּיָה עַל בְּלִימָה קוֹצֶבֶת לֵב עִתִּים

נוֹצֶרֶת עַז שֶׁמָּתַק עַל מִפְתַּח קִדְמַת יָמִים

יוֹדַעַת זְמַן שֶׁגָּז מָעַד כְּלֹא הָיָה וְאֵחַר

נִסְפַּג בְּלֹעוֹ שֶׁל עָתִיד וּמִהַר לִהְיוֹת עָבָר

 

אִמָּא גְּדוֹלָה עַתִּיקָה נָעָה בֶּחָלָל מֵעַל

זְמַן שֶׁמָּתַח בְּרַכּוּת דַּקּוֹתָיו הַקָּשׁוֹת

כְּתֻבָּה עַל קִיר כַּלָּה יָפָה עֲטוּפָה בָּאַדֶּרֶת

שׁוֹנָה גְּבֶרֶת דּוֹמָה לְאוֹתָהּ וְאַחֶרֶת

לֹא נָח זֵר דַּפְנָה עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתָהּ

לֹא שָׁכְחָה בַּמִּרְדָּף אֵשׁ לְאַהֲבָתָהּ

שָׂרַף לַהֲטָהּ בַּת אֶלֶף בִּמְעוֹף כָּנָף

צוֹעֶדֶת מִכֹּבֶד הַקֹּדֶשׁ אֶל נֵטֶל הַחֹל

פַּעַם בְּצַעַד מָחוֹל פַּעַם בְּקֶצֶב מִכְחוֹל

  

טֶבַע צֶבַע דָּם חוֹתָם עַל בַּד לְבַת קִיּוּמָהּ

אִמָּא גְּדוֹלָה עַתִּיקָה מַתִּיקָה מְקוֹמָהּ בִּשְׁתִיקָה

 

קוֹרֶסֶת בֵּין שִׁנֶּיהָ לְהָגֵן קָמָה מִשְּׁבָרֶיהָ לְקַנֵּן

אַחַר כּוֹרַעַת לָלֶדֶת עַצְמָהּ מִמֶּנָּה אָדָם שָׁלֵם

אֵם אֲדָמָה הִיא תַּבְנִית נוֹפָהּ וּרְאִי לָהּ הַבַּד כְּמַבַּט גּוּפָהּ

נָאָה מֵאֶרֶץ קֹר כְּצִפּוֹר נְדִידָה אֶל דְּרוֹר נִשְׁמַת אַפָּהּ לְבַדָּהּ

תָּרָה אַחַר מְחוֹזוֹת חֵפֶץ בְּלֵב גּוֹעֵשׁ

סָרָה בְּזַעַף יוֹרָה לוֹחֶשֶׁת שַׁלְהֶבֶת אֵשׁ

חוֹפֶנֶת סוֹדָהּ בִּתְמוּנַת אוֹר שׁוֹמֶרֶת שְׁתִיקַת שְׁנוֹת דּוֹר

שׁוֹבֶרֶת קַו שֶׁנִּכְתַּב בְּצֶבַע דָּם נוֹצֶרֶת צוּרַת אָדָם

נוֹטֶרֶת בִּדְיוֹקָן שֶׁזָּקַן אֶל יָמָיו בְּקַוִּים חֲרוּצִים

וְעוֹבֶרֶת כְּמַטְבֵּעַ לָשׁוֹן דִּמּוּי וּמָשָׁל בְּשׁוּרוֹת שִׁירָהּ כְּנִמְשָׁל

 

 

 

 



 בחיפה.

 

 

 

 

 

 



'אני תבנית נוף'

 

מתוך 'שאון של חול מתקתק בשקט' - עמ' 40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 אני - תבנית – נוף

 

"רבבה כצמח השדה נתתיך ותירבי ותיגדלי ותבואי בעדי עדיים  שדיים נכונו ושערך צימח ואת עירום ועריה... ואעבור עלייך ואראך מתבוססת בדמייך  ואומר לך: בדמייך חיי ואומר לך : בדמייך חיי!"   (יחזקאל טז' ז')

 

מְאוּפֶרֶת מִמְּצוּקָה כְּעוֹפֶרֶת

יְצוּקָה עַל מַצָּע רַךְ בְּטֶבַע צֶבַע נִמְשָׁח.

 

רְגָבַי אַדְמַת בּוּר וְעַם כְּאֶרֶץ בְּמִרְקַם חוֹל יָם

גֻּמָּה נֶחְפֶּרֶת כְּעוֹלָה מִשְּׁאוֹל בְּדַם יוֹרְדֵי דּוּמָה

נִתְפֶּרֶת פְּרוּמָה נִשְׁמֶרֶת פְּרוּעָה בִּכְרִיעַת בֶּרֶךְ

וּבִקְרִיעַת דַּשׁ מְחַלֶּלֶת דַּקַּת דּוּמִיָּה בִּמְעַט מִקְדָּשׁ.

 

דְּמוּמָה בַּחֲשֵׁכָה חֲשׁוּבָה כְּבַעֲלַת תְּשׁוּבָה

צוֹעֶדֶת בַּמִּשְׁעוֹל לְסִימָנֵי דֶּרֶךְ הַשְּׁאֵלָה

מַחֲרִישָׁה בֵּין תַּלְמֵי זִכָּרוֹן

חֲבוּלָה בְּחוּט שָׁנִי מַוְרִיד כַּדָּם שֶׁעוֹרֵק

וְאַחַר עוֹזֵב מוֹדֶה וְשׁוֹאֵל מִי יְרֻחַם?

 

מוֹרִיקָה אֵם אֲדָמָה אֲזוֹבֶיהָ עַל קִיר

בּוֹ דַּם אָדָם בְּאֶבֶן חוֹתָם גּוּף כְּעָלֶה נָשִׁיר

כְּאִשָּׁה מְקַדֶּשֶׁת חֹל לְלֹא הֲדָרָהּ

אֵין בָּהּ עֶרְוָה רַק קוֹלָהּ בּוֹחֵר בָּהּ.

 

תּוֹפֶרֶת סוֹדָהּ בְּעֶרְגָּה חֲבָלֶיהָ לֵדָה וּמָשִׁיחַ

אוֹרֶגֶת כְּסוּתָהּ בִּסְיָג שִׂיחַ בְּאֵין עָלֶיהָ תְּאֵנָה 

מַלְבּוּשִׁים עוֹשָׂה לִכְרֹךְ כִּשְׂרוֹךְ סְבִיב עֶרְוָתָהּ בְּתֹם

שָׁדַיִם לָהּ נָכוֹנוּ שְׂעָרָהּ צִמַּח מֻתֶּרֶת חֲשׂוּפַת עֵירֹם

בֵּין הַקַּוִּים יָרֹק וְאָדֹם וּבְאֵין גְּבוּל

הָיְתָה לִיבוּל הָיְתָה זְבוּל.

 



 
   
   
   

 

 

 

 


   

 

 


 

 

 

  • Share

האתר נבנה על ידי שיווק יצירתי - ניהול ושיווק אתרי אינטרנט
כל הזכויות שמורות  © 2010

[Jump to Top] [Jump to Main Content]